שאלה
שלום,
בני בן שלוש וחצי, שמאלי.
האם יש להקפיד שיטול ידיים קודם יד שמאל ואחכ ימין?
ינעל קודם נעל שמאל ואחכ ימין?
ישים יד שמאל על העיניים בקריאת שמע?
ושאלה נוספת בעניין אחר-
לאורך היום יש מספר פעמים בהם נוטלים ידיים-בבוקר עם הקימה, אחרי יציאה משירותים ולפני ארוחה. איך נוטלים בכל פעם?
אצלנו במשפחה נהוג שנטילה לפני האוכל נוטלים שלוש פעמים ימין ואחכ שלוש פעמים שמאל. אשמח לדעת מה המקור.
לעומת זאת, בשעת הקימה בבוקר נוטלים ימין שמאל לסירוגין שלוש פעמים.
תודה ושבוע טוב
תשובה
שלום וברכה
ישנם ספרים שלמים העוסקים באיטר היד. אני לא מכיר את כל הדיונים המפורטים, וכותב את שנראה לי מן המקורות ומסברא ישרה, אך אם תמצא פסקים אחרים מבוססים יותר – אשמח אם תפעל לפיהם, וגם תלמד אותי:
נטילת ידיים: נטילת יד ימין קודם אינה נובעת מהעובדה שיד ימין פעלתנית יותר, אלא מתורת הסוד של ימין כחסד ושמאל כגבורה, וחסד קודם לגבורה. בשל כך, אין הבדל בין אדם רגיל ובין איטר.
כנ"ל לגבי נעילת נעליים.
אין משמעות מהותית לגבי היד בה מכסים את העיניים בקריאת שמע, ויש שיקולים שונים לכן ולכאן, ויעשה מה שנוח לו.
יש מנהגים שונים בנושאי נטילת ידיים. הנטילה בבקר לסרוגין היא לכאורה לשון ההלכה, ויש לנהוג כך. אם אני מבין נכון את מנהג המשפחה בסעודה – הנטילה כך נובעת מדברי מפרשי השולחן ערוך קסב, א בדבר האפשרות ליטול שלוש פעמים כדי להתמודד עם בעיית המים הראשונים שנטמאו, ועל כן כדאי לעשות אולתם מיד אחרי השני. אולם אין חובה להקפיד על כך.
כל טוב