שאל את הרב

עץ שניטע בשמיטה.

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 12/02/15 10:40 כג בשבט התשעה

שאלה

שלום רב

ליד מקום עבודתי מישהו קנה קרקע שכל מטרת הקניה היא שכיוון שהיא צמודה לכביש. ובעתיד ירצו להרחיב את הכביש יצטרכו לתת לו פיצויים.

לכן הוא ניקה את השטח מקוצים ואבנים, ולאחר מכן, הפועלים (ספק אם הם יהודים, אחד שחור והשני אני לא יודע)

נטעו במקום עץ זית צעיר.

כדי להוכיח שהקרקע משמשת אותו.

מה דין שתיל הזית. האם יש להוכיח את הבעלים.?

(יתכן שהפועלים עשו זאת ללא ידיעתו

רק מהסיבה שאמר להם תראו בעלות בקרקע)

האם צריך לעקור את השתיל ?

תודה רבה

וכל טוב.

תשובה

בס"ד

שלום וברכת ד'

הדין הוא "הנוטע בשביעית יעקור" כך פסק הרמב"ם וכך נוהגים.
האם צריך לומר לחברי שיש חובת עקירה, הרי זה איסור מדרבנן (שביעית בזמן הזה דרבנן, וכן נטיעה לרוב הדעות האיסור רק מדרבנן), על כן יש חובת הוכחה גם באיסור דרבנן, אבל אם ברור שלא ישמע אין חובה להוכיח כמובאר במשנה ברורה (יוה"כ). על כן אם ישמע בקולך ויקבל את הדברים יש מקום להוכיח אבל אם יש חשש שלא ישמע אין חובת הוכחה.

שבת שלום
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ

כתבות נוספות