שאלה
חברה טוענת שיש לצמחים נשמה. כיוון שאני צמחונית אז לפעמים יוצא לי להתגרות בה (ממש בצחוק ולגמריי ללא אגרסיה) לגביי החיה האומללה שהרגע אכלה, ולכן החלה גם היא להתגרות בי על שאני "רוצחת" צמחים ושיש מחקרים שמוכיחים שצמחים יכולים לחוש כאב, שיש להם חיים, נשמה, תודעה מסויימת וכל עוד אינני מוצאת מחקר שיוכיח אחרת (שהם אינם חשים כאב) אנחנו אותו הדבר מבחינת ה"רצח".
אשמח אם תוכל להבהיר לי איך להסביר לה שגם אם צמחים חשים "כאב" לפי מחקרים מסויימים, זה לא אומר שהם חיים ושיש להם נשמה?
תודה רבה ושבת שלום!
תשובה
שלום לך
[נשמה יש רק לבני האדם]
ברור שמדרגת החיות בין בעלי חיים, שהם נעים והולכים למקומות שונים, גבוהה יותר מאשר מדרגת החיות של הצמחים אשר רק גדלים.
גם הנשימה שלהם שונה.
בודאי לא אוכל לומר שאין פגיעה בצמח שחותכים אותו, ואף ניתן לראות זאת במקום החתך עד שהוא מתאחה.
לכן -
אף אחד לא 'רוצח' לא בעלי חיים ולא צמחים.
לאדם הראשון בגן עדן ניתנה האפשרות וההנחיה לאכול צמחים לפי הצורך
לנח ולבניו ניתנה האפשרות לאכול בעלי חיים לאחר הריגתם.
אסור לצער בעלי חיים שלא לצורך
יש ענין גדול שלא לפגוע בצמחים שלא לצורך
בברכה
דוד לוי
098987548