שאלה
לכבוד הרב שלום רב,
שאלתי היא מהי ההגדרה המדויקת והמפורטת של "לשון הרע בפניו".
דבר אחד מטריד אותי לא מעט- כעסתי על אבא שלי ואמרתי לו בשעת כעס: "בשביל לעשות רע אתה טוב" (כלומר: אתה יודע לעשות רע)משהו כזה, אני לא זוכר בדיוק.
חשוב לציין שזה לא מה שאני באמת חושב עליו ואמרתי זאת בשעת כעס בשביל להוציא הכעס מליבי ואולי כדי להוכיחו על דבר מסוים.
שאלתי היא האם עברתי על איסור לשון הרע בפניו או שמא זה נחשב הוצאה מהלב לתועלת או תוכחה?
שאלה נוספת שאינה קשורה לנושא זה: אני מעוניין לשלוח הודעה אישית לאחד הרבנים העובדים באתר כיצד אני עושה זאת?
תשובה
ב"ה,
שלום וברכה,
לשון הרע בפניו זה שראובן אומר לשמעון שלוי הוא אדם רע ולוי נמצא שם.
כאן זה לא לשון הרע כי לא אמרת זאת לאדם שלישי, אלא זה הלבנת פנים, וחוסר מורא אב,
כך לא מדברים לתועלת, וכך גם לא מוכיחים, הרי הוא לא "ישפר את דרכיו" כעת.
צריך לעשות תשובה על הכעס ועל כיבוד אב ואם.
וה' יקבל תשובתך.
בברכה,
דני ארגמן