שאל את הרב

פגם באמונה

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 11/01/15 10:21 כ בטבת התשעה

שאלה

כתוב שהכל משמיים והכל נכתב בראש השנה נחתם בכיפור וכו׳ והכל לפרטי פרטים.

וגם כתוב יש כח לדיבור ולחשיבה(מה שאדם מאמין התת הכרה שלו גורם בפועל לדברים לקרות במציאות) ויש כח לסגולות ויש כח לעין הרע להזיק ולציפורנים לגרום למעוברת להפיל וכן על זה הדרך.. אם נכתב לאישה ללדת ב י באלול ונכתב איזה בי״ח ואיזה מיילדת ואיזה שעה וכו׳, ציפורן יכולה למנוע את כל זה? אז למה נכתב בראש השנה בכלל?? ואם נכתב לאדם להתקבל לעבודה מסויימת ושוב הכל בפרטי פרטים, אם הוא בעל חשיבה שלילית וחוסר אמון בעצמו וביכולותיו זה ימנע ממה שנכתב בראש השנה להתקיים? ואם נכתב לאדם עושר בראש השנה וזה מדוד וקצוב עד לפרוטות הקטנות, צרות עין של אדם יכולה לקחת לו את זה? (כמובן, בהתחשב שהאדם לא התרברב וגרם בכח לעין הרע כלפיו) אישה שנכתב לה להתחתן לדוגמא ב כ באב והיא עשתה סגולה מאוד חזקה שמקרבת זיווג ופתאום הכירה את הזיווג שלה למחרת יכולה להתחתן בתאריך אחר ממה שנקבע לה בראש השנה??

אז מה הפירוש הכל משמים? כמובן, אדם צריך לעשות השתדלות ולא לסמוך על ניסים, אבל אישה שעמדה על ציפורן בלא ידיעתה יכולה למנוע את מה שנגזר בראש השנה?? אדם שיחשוב בצורה שלילית שהוא ייצא אשם במשפט וזה יהיה כ״נבואה שמגשימה את עצמה״ זה יכול לשנות אם נכתב בראש השנה שייצא זכאי?? אז לפי מה מתנהלים העניינים?? אם לנבואות של אדם ולאמונות שלו יש כוחות לשנות את המציאות למה בכלל המציאות נכתבת מלכתחילה??

לא מובן לי, מי מחליט בעולם?? הקב״ה?? האמונות שלנו?? החשיבה שלנו?? הסגולות שאנחנו עושים?? התת מודע שלנו??

אני ממש אשמח לקבל תשובה מפורטת שתעשה לי סדר בראש, אני מוטרדת מהעניין הזה 24 שעות ביממה וזה לא מניח לי לרגע, אני מכירה את המשפטים ״ במופלא ממך את תדרוש״ ״תמים תהיה עם השם אלוקיך" "אילו ידעתי הייתיו״ אבל בכל זאת אני מבקשת בכל לשון , שתעזרו לי להיפתר מהשאלות המסתכלות האלו שלא מניחות לי

תשובה

בס"ד

שלום וברכת ד'

ראיתי את דברייך ומתוכם ניכר שלא למדת את הנושא בצורה שיטתית, אלא שמעת הרצאות שיעורים דברי תורה מקומיים, והכל התחבר לך ל"סלט" אחד גדול ויש בו הרבה מידע מהרבה מקומות, אבל איננו מסודר.
הנושא שאת דנה עליו ידיעת השם ומעשה אדם, זו שאלה שנמצאת בתלמוד, ברמב"ם והבהלכה. כמו כן יש עוד מדרשים ודברי קבלה. תחלה יש ללמוד את הנושא מתוך דברי הגמ' והרמב"ם (הל' יסודי התורה, הל' דעות והל' תשובה פ"ח). לאחר יש לבדוק את הדברים שנפסקו להלכה בשו"ע. (למשל נושא הצפורנים לא הוזכר ברמב"ם ובשו"ע, זו דרשה בתלמוד שלא נקבעה בהלכה היהודית, אלא למי שמבין בתורת הסוד).
על כן עצתי לך ללמוד את כל הנושא בצורה מסודרת אם אפשר עם רב ת"ח שיודע את כל המקורות שהזכרנו ויכול להסביר לך את דברי ההלכה. לאמר מכן אם תרצי תלמדי גם את הדברים שאינם הלכתיים.

בהצלחה

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום שבי דרום

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368