שאל את הרב

כללי

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 31/12/14 18:53 ט בטבת התשעה

שאלה

שלום רב,

רציתי לשאול כמה שאלות-

1. מדוע בבית הכנסת תורמים כסף בשבת או בחגים? הרי אסור לדבר על כסף בשבת לפי מה שידוע לי, גם ביום כיפור שמתווכחים על כספים וכל אחד אומר סכום אחר מעולם לא הבנתי מדוע זה ככה מתנהל, הייתי שמחה להבין קצת יותר, דבר נוסף ישנם שליחי ציבור שמקבלים כסף על כך שהם מפייטים בשבתות/ חגים מדוע זה מותר? זה לא כמו לעבוד בשבת/בחג?

2. עד מתי אפשר להתפלל קריאת שמע לנשים? האם זה כמו הזמן שכתוב לגברים או שזה אחרת? אשמח לתשובה בקצרה

3. בתקופה האחרונה התחזקתי ואני כבר לא הולכת בלבוש לא צנוע, לעומת זאת אחיותיי לא הולכות בצניעות והן מבקשות ממני למסור להן את בגדיי הלא צנועים מדובר על גי'נסים גופיות ומכנסיים קצרים,

מה עליי לעשות האם לתת להן או לא?

תשובה

שלום!

1. לגבי תרומות: יש אומרים שאין לעשות כן, אך יש מתירים וכן המנהג הרווח. המתירים סוברים לא גזרו בזה לצורך מצווה.
לגבי תשלום לחזן וכדומה: גם בזה יש מחלוקת ויש אומרים שהדבר אסור, אך יש מתירים וכן המנהג הרווח, שגם בזה יש סוברים שלא גזרו במקום מצווה. בכל זאת, רבים מהמתירים אמרו שאינו רואה סימן ברכה בכסף. אם יתנו את הכסף גם עבור עבודה בחול (לדוגמא ששוכרים את החזן גם לימי החול) ומשלמים על הכל יחד - כולם מתירים. כמו כן מותר שלא יקבעו משכורת מראש, ומה שיתנו לו אח"כ יחשב כמתנה המותרת.

2. נשים אינן חייבות כלל בקריאת שמע, אלא שרבים נהגו לאומרה. המשובח הוא לקרוא קריאת שמע עד סוף הזמן המופיע בלוחות (כמו הגברים), ואז תזכה במצוות קריאת שמע (שכאמור אינה מחוייבת בה, אלא יכולה לזכות בה). לאחר הזמן מותר לקרוא את פסוקי קריאת שמע, אך את ברכותיה ("יוצר אור", "אהבה רבה", "גואל ישראל") אין לומר בשם ומלכות אחרי הזמן, אך אפשר לאומרם בלא הזכרה (לומר "ברוך אתה השם" ולא "ברוך אתה א-דוני").

3. אסור לעשות כן, כדי שלא להכשילן. אם אפשר, להסביר שלבישת בגדים אלו לא ראוייה בעיני היהדות, ולכן אינך יכולה לתת להן, ולא שיש לך משהו נגדן.

כל טוב!

כתבות נוספות