שאל את הרב

פחד מחומרים

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 31/12/14 15:42 ט בטבת התשעה

שאלה

כבוד הרב שלום,

אנו מתכננים הריון,

ייתכן כי אני בהריון מבחינה מצפונית אני כל הזמן בוכה ודואגת וחוששת ללכת לעבודה :

אני חוששת מהרחת חומרים,ומהצמדות חומרים לבגדים ומישיבה על כסאות מהסיבות הבאות:

א. ליד מקום עבודתי בונים בניינים חדשים-םחד מחומרי דבק,צבע-להריח או להצמד לבגדים.

ב. ריססו רחוב ליד העבודה את המדרכה בחומר קוטל עשבים,ואני חוששת שזה נצמד לי ולידים לנעליים ואחר אם הם יושבים על הרצפה ואחר כך על הכסאות ואני אשב גם זה אולי נצמד לבגדים ונכנס לחלל הרחם.

ג. יש אנשים שמלווים קרובי משפחה בבית חולים שיהיו בריאים ואולי יש חומרים ראדיואקטיביים או כימותראפיים מחדרי שירותים ,ואולי זה נמצא על בגדיהם ולכן על הכסאות שמרופדים אצלינו ולא ניתן לנקותם. אותו חשש כמו בסעיף קודם.

ד. מניחים בבית שקיות פירות על הכסאות אולי נשאר חומר הדברה ואיך אשב על זה אני מפחדת לשבת ,שלא ייכנס חומר לחלל הרחם.

מה לעשות ,אבקש את עזרתך.תודה רבה

תשובה

שלום!

השאלה אינה הלכתית, לכן לא אענה על השאלה מתוך המקורות.

החששות שעולים נחשבים למוגזמים, כיוון שהקב"ה ברא את גוף האדם בצורה חכמה, כך שהמקומות הרגישים והחשובים יותר (מוח, לב, רחם וכדומה) יהיו פנימיים ומוגנים יותר, לעומת האברים הפחות רגישים (ידיים, רגליים) שנמצאים במקום חיצוני. בנוסף ישנם מנגנוני הגנה רבים (ביניהם שערות, נוזלים ועוד) בפתחי הגוף שנועדו לסנן ולדחות חומרים לא טובים, וכל זאת בנוסף למערכת החיסונית שנאבקת בחומרים מסוכנים שהצליחו לחדור.

מלבד זאת, פתח הרחם נמצא במקום צנוע המכוסה תמיד, כך שאין כל חשש שחומרים יצליחו אפילו להתקרב.

מכל הסיבות הללו יש להרגע ולא לפחד. הפחד המוגזם אינו טוב לנפש האדם ואף לגופו (הוכח מדעית כי ריבוי פחדים ועצבות מחלישה את המערכת החיסונית, לעומת אופטימיות, ביטחון ושמחה שמחזקת אותה), והוא מסוכן יותר מחיידקים, כיוון שהוא חודר עמוק. לעיתים בהריון, עקב השתוללות הורמנים ותופעות ביולוגיות, יתכנו פחדים וחששות, אך יש להתמודד איתם ולא להיכנס לפאניקה מוגזמת.

אני ממליץ להתייעץ עם גורם רפואי שירגיע ויסביר כיצד ממה צריך להיזהר בזמן הריון וכיצד להתנהל. במידה והפחדים והחששות מתמשכים במידה מוגזמת יש לפנות ליועץ נפש מקצועי.

בהצלחה וכל טוב!

כתבות נוספות