שאל את הרב

שבת וכשרות בחו"ל

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 19/12/14 01:48 כז בכסלו התשעה

שאלה

שלום כבוד הרב

היני מתגוררת בארהב למשך כשלושה חודשים לצורך עבודה ונתקלתי בכמה סוגיות הקשורות לשבת וכשרות בחו"ל ובכלל. אשמח לתשובת בעינין.

א. היני מתגוררת בקומפלקס דירות ( מספר דירות במתחם מגודר אשר אפשר לצאת ממנו רק באמצעות שער שנפתח ונסגר) רציתי לשאול האם יש בעיה לטלטל בשבת בין דירה לדירה בתוך המתחם עצמו?

ב. החברה עצמה על אף שהבעלים שומרי שבת מעסיקה עובדים יהודים במכירות בשבת. השאלה אם זה בסדר לעבוד ביום שישי עד שבת כאשר אני יודעת שבסיום היום כאשר העובדים סוגרים את הקופות ישנה סגירה גם של המכירות שאני עשיתי והעברת המידע למנהל(עי הסעת הקבלות ) בשבת. כך שהשכר מאחוזי המכירות מגיע אלי בעצם ע"י חילול שבת

ג. העבודים בדירה בה אני מתגוררת לא שומרים כשרות באופן מושלם(אוכלים הכל חוץ מבשר)למעט עובד אחד שאוכל גם בשר אך משתדל לאכול בכליו. השתדלתי לקנות כלים ולבקש מהם שלא יכניסו לתוכם מאכלים לא כשרים כמובן. בכל זאת רבים הפעמים שנכנסת כף לא כשרה לסיר שמתבשל בו אוכל או שהכלים שלי מודחים במדיח יחד עם השאר. רציתי לשאול האם זה קריטי והאם יש צורך בהגעלה של הכלים אחרי?

תודה רבה

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

בהצלחה בכל מעשה ידיך

א. אי אפשר לטלטל ללא ערוב חצרות. כדאי להתייעץ עם רב כיצד לעשות זאת.
ב. זאת לא פעולה ישירה, ואפשר לעשותה גם ביום א' וכדו' על כן לא נאסר השכר.
ג. לגבי הכלים המודחים ביחד אפשר להקל. אולם לגבי הכפית שנכנסת לסיר יש לבדוק את הכלים האם הם בני יומם (השתמשו בחם תוך 24 שעות). אם הכלים אינם בני יומם אפשר להקל.

חנוכה שמח
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום שבי דרום

כתבות נוספות