שאל את הרב

האם כל מי שנרצח ע''י ערבים הוא קדוש וטהור?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 26/11/14 12:29 ד בכסלו התשעה

שאלה

שלום לכבוד הרב,

בתקופה האחרונה בעוונותינו יש הרבה פיגועים ורציחות שמתבצעים ע"י מחבלים ערבים.

תמיד אחרי כן מציינים בכלי התקשורת השונים כי אותם נרצחים היו קדושים וטהורים במיוחד אם מדובר בדתיים שעמדו בעת תפילה בעת הרצחם.

הרי כולנו יודעים וזו גם ההלכה שאנו מתפללים בבית הכנסת יחד צדיקים עם בינוניים ועם רשעים אז איך תמיד ישר מכתירים כל נרצח בתואר קדוש וטהור?

האין זה מוריד מכבודם וערכם של הצדיקים האמיתיים בחייהם ובמותם אשר נותנים לכל זב חוטם את התואר המכובד של קדוש וטהור?

תודה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה


שלום וברכה

הביטוי "קדושים וטהורים" בו מכונים אלה שנרצחו או נפלו כחלק מהמאבק שלנו על חיינו, על ארצנו, על תורתינו ועל אדמתינו נובע משני כיוונים. כיוון אחד הוא הכיוון הרגיל בדברי הספד, בו אנו רואים את הצדדים הטובים של הנפטר, מתעלמים מהצדדים הבעייתיים, ומטמיעים בנו את הזיכרון של עולמו הטוב והמאיר.
כיוון שני הוא ההכרה כי מעצם העובדה שהריגתו קשורה בהקשר לאומי רחב, והיא חלק מעצם היותו יהודי – הוא מצטרף לרבבות רבות של יהודים שמסרו את נפשם על קידוש השם. אין אנו בוחנים האם עשה זה ברצון או באונס, בהסכמה או בריחוק, אלא מצרפים אותו בתודעתנו לתנועה הגדולה שהתחילה כבר בימי אברהם אבינו, וממשיכה עד היום – אנשי האומה המסכנים את נפשם מעצם החיים כיהודים ומעצם הזיהוי כיהודים.
הדבר אינו מבטל כלל את ההבחנה שבין צדיק ורשע בחיים, אלא מעניק היבט נוסף וציר אחר של התייחסות.

כל טוב ושלא נדע

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות