שאל את הרב

שמיטה וחסלט

הרב צבי יניר הרב צבי יניר 25/11/14 14:17 ג בכסלו התשעה

שאלה

בס"ד

אמנם שאלתי רב שהתיר בשני המקרים שאני שואל, אבל עדיין אני רוצה לשמוע מקורות נוספים על הנושא.

לגבי היתר מכירה, יבול נוכרי ואוצר בי"ד:

אוצר בי"ד אמור להיות זול יותר, ובחנויות באיזור שבו אנחנו גרים, אוצר בי"ד יקר הרבה יותר מהיתר מכירה! ומאחר ואין באפשרותינו להגיע למקומות רחוקים יותר כי אין לנו רכב, ואין לנו כסף בשביל זה, כי שנינו לא עובדים, וזה יקר מאוד, ולדעתי זה גובל, או אולי אפילו כבר מגיע למצב של מסחר בפירות שביעית, ויש בזה גם איסור לדעתי, אנחנו לא יכולים לקנות את זה!

ולגבי יבול נוכרי: האם לא עדיף לחזק ידי יהודים חקלאים, מאשר לקנות יבול של גוי, שמנצל את המצב של החומרה בשמיטה, ומעלה את המחירים?

ולגבי חסלט: המחירים המאוד מוגזמים של ירק חסלט ביחס לכמות הקטנה שבשקית, אז נכון שיש עניין של כשרות, אבל בכל זאת, בבישולים לשבת, וגם בכללי שרוצים לאכול משהו, אם קונים חסלט בשנה רגילה, המחיר כפול מירק רגיל, ובמיוחד בשמיטה שהמחיר קופץ מעל פי 3 לפעמים, והכמות יותר קטנה בשקית! בנוסף גם לפעמים הירק הרגיל הרבה יותר נקי מחסלט, וגם יותר איכותי, מניסיון אישי!

מדוע זה קורה במצב של היום? למה שאנשים שאין להם כסף יהיו צריכים להוציא פי 3 ופי 4 על ירקות שיכולים לקנות ברבע מחיר ולהכשיר לבד ע"פ הספר של הרב ויא שליט"א? שאלתי רב שאמר שמותר, ואני לא מבין מדוע רבנים נוספים לא מתירים זאת? הרי צריך לשים סוף וקץ לעניין הפקעת המחירים וניצול העובדה של החומרה בשמיטה, ולהתיר היתר מכירה, ואז ברגע שיפסיקו לקנות יבול נוכרי ואוצר בי"ד, אולי אז ירדו המחירים!

וכנ"ל לגבי עניין חסלט, מילא מחיר כפול, אבל שימו כמות כמו שיש בירק רגיל, לא חצי מזה, אז אני משלם כפול על חצי כמות רגילה, בנוסף לזה שאין כסף אז עוד יותר יהיה חוסר בכסף! למה יש הפקרות בעניין המחירים? מדוע לא להתיר ירק רגיל, ואז ברגע שיפסיקו לקנות חסלט ירדו המחירים או שהכמות בשקית תגדל? למה רבנים לא אוזרים אומץ בעניינים הנ"ל, ומשאירים את המצב כמו שהוא?

אני מצטער על האריכות ועל השאלות, אבל זה כואב לי לראות את זה, וגם כואב לי בכיס, כי אני צריך לחשוב פעמיים האם לקנות לחם, או חסלט ויבול נוכרי ואוצר בי"ד (שגובל בספק כמעט מוחלט של סיוע לסוחרי שביעית).

סליחה אם הרב כבר נשאל על כך, זה פשוט כואב לי שלא נעשה דבר בנידון, שלא מתירים בקלות עניין היתר מכירה, פ

תשובה

א. דעתי ההלכתית היא שאכן התר מכירה הוא הפתרון הטוב ביותר הלכתית ומעשית, לא אוכל לפרט את כל הנימוקים, אך הנימוק הכלכלי הוא אחד מהם . שמיטה היא משהו סוציאלי וכמו שתיארת כל הפתרונות שאינם התר מכירה נועדו לעשירים ולא לאנשים רגילים ולכן הם ממש הפך כוונת התורה בשמיטה.
ב. הסיבה שאוצר בי"ד יקר יותר הוא כיוון שמערכת השיווק שלו היא קטנה ורק לשנה וחצי בערך, והעלות מתחלקת לכמות יחסית קטנה לעומת מערך השיווק הרגיל של התר המכירה.
אכן יש בעיה שהיא לא פשוטה מבחינה הלכתית (והיא סיבה נוספת להעדיף התר מכירה) שהמחיר באוצר בי"ד אינו
קבוע כפי שההיגיון מחייב אלא נקבע לפי המחיר בשוק וגם אם הוא לא ממש מסחר בפירות שביעית כי בממוצע שנתי היינו מגיעים לאותו סכום הדבר נראה כמסחר בפרות שביעית ואינו ראוי.
ג. לגבי חסלט-יש לחלק בין החברות השונות. חברת חסלט (עלי קטיף) משקיעה הון כסף בכל מיני שיטות להסרת החרקים , לעיתים כשזה לא הולך היא משמידה כמות גדולה של יבול ולכן המחירים שלה יקרים יותר מירק עלים רגיל. לגבי חברות אחרות אין לי מידע בדוק, אך חלק מהן ודאי שלא משקיעות באותה מידה (חלקן נוקט בשיטות של ריסוס שבעייתי מבחינה בריאותית)ולכן הן בדרך כלל יותר זולות, וגם יש יותר תולעים... יש ועדה של הרבנות הראשית שבודקת את העניין בצורה יסודית, ועד לפני כשנה וחתי היו פרסומים על ההבדל בין החברות.
אם יש לך זמן וסבלנות לבדוק את הירק אתה רשאי לעשות זאת מבחינה הלכתית. אך יש סוגי ירק שלא כדאי לקחת סיכון כי לא ניתן לבדוק לבד -כרוב וברוקולי

כתבות נוספות