שאל את הרב

גדר משותפת

חדשות כיפה הרב דוד לוי 18/11/14 14:10 כה בחשון התשעה

שאלה

אני גרה בקומת קרקע עם גינה של הבניין. בבניין לידי יש גינה של הבניין עם גדר משותפת די רעועה מתיל, בין שתי הגינות. השכנים החרדים החדשים שגרים בשכירות הניחו ערימות של ציוד בשטח הגינה של בניינם אך בנוסף לאלה, הניחו ערימות של קורות עץ גבוהות לאחר פירוק הסוכה והשעינו קורות אלה על הגדר המשותפת. מחלון הסלון שלי אני רואה את קורות העץ במקום את הירוק שמסביב והדבר מפריע לי גם משום שאני נוהגת לשבת בגינת הבניין שלי. כמו"כ כשירד גשם היה רעש לא נעים בגלל שהקורות עטופים בסוג של ניילון והרוח פורעת אותם ויש רעש חזק מזה. הערתי לאדון וביקשתי ממנו שישעין את הקורות על הקיר ולא על הגדר המשותפת. הוא השיב לי בצורה בוטה שזה לא עניינו והשטח שייך לו. אמרתי לו שהגדר משותפת ושזה מפריע לי. ולמרות זאת המשיך להשיב לא יפה. שאלתי אותו אם ההלכה מרשה לו כך, הוא אמר לי שכן. משום מה נראה לי שאין הדבר כך. אם אדם עושה מעשה שמפריע לשכנו הרי עליו להתחשב. האין זו מידה טובה. אודה לתשובת הרב, ובהתאם לכך אדע להתוות את תחושותיי. בברכה

תשובה

שלום לך

בדיני שכנים אסור לאדם לענות בלי לשמוע את שני הצדדים ביחד. לכן אני מנוע מלהתייחס למקרה שלכם ורק אנסה לסדר את הדברים.

בשאלתך יש עירבוב בין מידות טובות ודרך ארץ לבין הלכה.

ברור שאדם צריך להמנע ככל שיכול מלצער אדם אחר - אלא שאין זה דבר מדיד אלא מאד תלוי ביחסים הטובים וברצון הטוב שבין האנשים - נתון לרצונם ושיקול דעתם.

ההלכה היא דבר מוחלט, בענין זה דומה לחוק.
[אין חובה] לנהוג על פיה כאשר לאדם מגיע זכויות (כמו שבכביש לא תמיד חכם להשתמש בזכות קדימה הנתונה לך).
מבחינת ההלכה זכותו של כל דייר להשתמש בגדר המשותפת וזו כמעט ההגדרה העיקרית של גדר משותפת - שכל אחד משתמש בה, בצד שלו, לפי צרכיו.

סיכום
אני מציע שתנסו להתבונן בעין טובה כל אחד השניף וכיון שאת השואלת - תתחילי בכך את.

בהצלחה דוד לוי
לבירור נוסף 098987548

כתבות נוספות