שאל את הרב

מוסר אצל אנשים שאינם מאמינים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/10/14 18:28 ג בחשון התשעה

שאלה

שלום,בזמן האחרון ממש מעסיקה אותי השאלה האם המוסר הוא רק מאלוקים. האם אנשים אתאיסטית לא מחויבים לשום מוסר? בתור אדם מאמין אני חושבת שהמוסר מגיע מהמצוות ומהדרך של הדת אבל אדם שאין לו דת?אדם זה בעצם מחליט בעצמו מה הוא המוסר.. זה נותן לגיטמציה לכל מעשה כמה רע שהוא רק יהיה להיות מוסרי כי בעצם האדם הוא הקובע את קנה המידה. מה שאומר שאנשים ללא אמונה חיים חיים מוסריים רק כי זה מה שהם למדו מההורים שלהם.האם זה יכול להיות? האם יש סיכוי שהמוסר הוא לא רק של המאמינים באלוקים אלא גם של אלה שלא? אני יודעת שזה קצת מסובך.. אבל אני פשוט רוצה להאמין שהמוסר הוא לא רק חלקם של המאמינים אלא חלקה של כל האנושות ואני לא מצליחה למצוא סיבה שזה יהיה חלקם של אלה שלא מאמינים בקדוש ברוך הוא.

תשובה

שלום לך ויישר כח על השאלה היפה והחשובה.

באופן עקרוני, רגשות מוסר קיימים בכל האנושות, ויש דברים מאד בסיסיים שהן נחלת האנושות כולה - כמו הרגישות לחיי אדם, החובה לעזור לעני וכו'.

אמנם היישום המעשי שלהם, הדיוק בפרטים - מה נכון לעשות ומה לא נכון לעשות, הם יכולים להיות רק על פי הדרכה אלוקית. נוסף לכך, יש הרבה דברים שהאנשים יכולים להרגיש את הצד המוסרי שיש בזה אבל הם לא מרגישים שזה מחייב אותם - למשל - רוב האנשים יכירו בכך שרכילות היא דבר שאינו מוסרי, ובכל זאת, יקשה עליהם להצהיר שהם לא מעונינים לרכל וכן הלאה.

נקודה נוספת וחשובה עד מאד - אמנם יתכן שאנשים ללא אמונה יחיו חיים מוסריים אבל המוסר לא יהיה המרכז של החיים שלהם - לעומת אנשים דתיים שמטרת החיים שלהם, במצב האידאלי, לחיות חיים מוסריים.

ברכה והצלחה, מקוה שהועלתי מעט

טוביה
tsbias1@gmail.com

כתבות נוספות