שאל את הרב

חכמה-השאיפה העליונה?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 19/09/14 00:32 כד באלול התשעד

שאלה

שלום הרב,

מאז שאני ילדה קטנה אומרים לי שאני חכמה. ב"ה אני קולטת דברים מהר, ומיד מסוגלת לנתח אותם ולהסיק מסקנות מתקדמות.

אני מודה לקב"ה על היכולות שהוא נתן לי, מודה על הציונים הטובים שקיבלתי ועל זה שמעולם לא הייתי צריכה להתאמץ יותר מדי כדי להבין.

אבל תמיד קצת הפריע לי שזה כל מה שאנשים רואים בי. אם ישאלו את החברות / המורות / המשפחה שלי מהי התכונה הבולטת בי - אני מתארת לעצמי שהם יגידו "חכמה" או "תבונה", או מקסימום שאני חותרת לאמת. אבל יש בי עוד כ"כ הרבה!

השנה התחלתי ללמוד במדרשה. אני כאן בסה"כ שלושה שבועות, וכבר כולן אומרות לי כמה שאני מבינה מהר ושואלת שאלות חכמות, וכו' וכו'.. וברור שזה מחמיא לי, אבל כל פעם שאני שומעת את זה גם יש לי קצת צביטה בלב.

צביטה על זה ששוב ראו בי את השכל, ולא את המידות.

אני מסתכלת על חברות שלי: זו טובת לב, זו שמחה, זו רגישה.. ורק אני "חכמה".

מה אני יכולה לעשות? האם בכלל אני צריכה לעשות עם זה משהו? האם אני פשוט צריכה להשלים עם זה שמה שמכירים בי זה את השכל שלי...?

האם זו בעצם בעיה בי, שאני מחצינה את התבונה שלי במקום לנסות להראות צדדים אחרים בי, או שזה הכוח הגדול שלי ואני פשוט צריכה ללמוד לקבל את זה ולשמוח בזה..?

תודה רבה ושבת שלום.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

לכל אחד יש הכישרונות שלו. כל אחד צריך לפתח אותם כמה שיותר, עם זאת לפעול בהם למען הכלל, לא כדי 'להרוויח' מהן לעצמו. כך גם את צריכה לפתח את התבונה שלך ולפעול בתבונה שלך למען הכלל. אם אחרים מתפעלים ושמחים בכישרונך - תשמחי גם את, תתני תודה לא-ל ותקחי מכך כוח לפעול עוד.

מי שהיא 'חכמה' לא צריכה להיות שונה במאומה מזו שהיא 'שמחה' ומזו שהיא 'רגישה'. כל אחת מביאה את עצמה עם תכונותיה לטובת הכלל. כל אחת נותנת ומקבלת מהאחרות. כשאת משתתפת בשיעור תדגישי לעצמך שהמטרה שלך היא לתרום ולהעשיר את הלימוד ולא 'להראות' שאת חכמה ומעמיקה. מתוך השיקול הזה תדעי מתי לדבר ומתי לשתוק.
את יכולה להתייחס לדברים של בנות אחרות בשיעור - להראות שההערות שלהם חכמות ותורמות.
בתור אחת שמעריכים אותה כ-'חכמה' את יכולה גם להחמיא לחברות שלך על רעיונות שלהם כשתאמרי שזה רעיון עמוק או תצייני שאת מוקסמת מהרעיון ולא חשבת עליו, שאת לומדת ממנה משהו חדש וכד'
את יכולה ללמוד 'חברותא' עם בנות שמתקשות בהבנה.

אחרי שתדעי שהתפקיד שלך הוא להיות חכמה כמה שיותר ולעשות זאת למען כולם - תמצאי את הדרכים הנכונות לכך (הרי את מספיק חכמה כדי להבין ולעשות זאת...)

שנה טובה ומתוקה

כתבות נוספות