שאל את הרב

זוית של מזוזה

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 14/09/14 22:09 יט באלול התשעד

שאלה

בני התחתן לפני שנה ומאז נישואיו הוא ממעט בביקורים ויחסו כלפינו ההורים השתנה. חברה שביקרה אצלי השבוע שאלה אותי מדוע המזוזות החדשות שקניתי (החלפתי מזוזות בעקבות שיפוץ הבית) נקבעו ישר ולא בזוית כפי שהיו קודם לכן, היא אמרה לי שהקושי שיש לי עם בני מאז נישואיו קשור לשינוי שביצעתי בזוית של המזוזות ושאסור לשנות את המנהג , אם קודם לכן הן היו בזוית גם לאחר מכן הייתי צריכה להמשיך באותו המנהג.

בני שקבע את המזוזות מחדש טען שמנהג אשכנז בזוית ואילו מנהג ספרד ישר והוא העדיף לקבל על עצמו כעת את מנהג הספרדים ולא כפי שנהגנו קודם לפי מנהג אשכנז. (בבית אני תימניה ובעלי אשכנזי)

אשמח לשמוע את דעתך בנושא.

פעם ראשונה שאני שומעת שיש קשר בין זוית המזוזה ליחסים בבית ובמשפחה רציתי לדעת האם זה נכון?!

בברכה יונה

תשובה

שלום!

יש מחלוקת בין הפוסקים האם המזוזה צריכה להיות מונחת זקופה לאורך הפתח (שיטת רש"י, רמב"ם), או מושכבת לרוחבו (שיטת התוספות).

השולחן ערוך (יו"ד סימן רפ"ט ס"ק ו´) פסק שקובעים את המזוזה זקופה לגובה, והרמ"א הביא את דעת החולקים וכתב ש"המדקדקים יוצאים ידי שניהם ומניחים אותה בשיפוע ובאלכסון, וכן ראוי לנהוג".

האחרונים (פתחי-תשובה ע"פ הגר"א) מבארים שגם לפי הרמ"א, העיקר כשיטה שצריך להניח זקוף, ורק לכתחילה מניחים באלכסון, לצאת ידי חובת כל השיטות. ולכן במקום שאי אפשר להניח באלכסון (לדוגמא שעובי הפתח קטן והמזוזה תגלוש מחוצה לו) - יש להניח את המזוזה זקופה.

[ למעשה: בבית שלכם שאבי המשפחה אשכנזי - יש להניח את המזוזות לכתחילה באלכסון ]. וכשמחליפים את כיוון המזוזה אין לברך (כיוון שבדיעבד גם הרמ"א מודה שזקוף כשר).

לא שמעתי על קשר בין כיוון המזוזה לשלום במשפחה, אבל אפשר לומר כך: הסברה בשיטה להניח את המזוזות באלכסון היא כדי לצאת ידי חובת כולם, כלומר: לשמוע את כל הדעות ולנסות למצוא את הפשרה, הדרך שבה כולם יקבלו את צרכיהם בלי לפגוע באף צד.
אני לא חושב שיש סגולה דווקא בכיוון המזוזה, אלא העיקר בכוונה שמכוונים ולוקחים איתנו לחיים.

לכן, [ הדבר הנכון לעשות הוא שתשנו את כיוון המזוזה ותקבלו על עצמכם להוסיף עוד חיזוק בהנהגה הזו של לשמוע את כולם ולנסות תמיד למצוא את הדרך בה כולם יהיו מרוצים - ובכך בוודאי יתחזקו השלום והאחדות במשפחה! ]

בברכת שנה טובה ומתוקה!

* התשובה נכתבה ע"י חתנו של הרב עוזיאל אליהו שליט"א.

כתבות נוספות