שאל את הרב

אני לא מצליח להתמיד בכלום !!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/09/14 12:11 יט באלול התשעד

שאלה

יש לי בעיה גדולה והיא שאני לא מצליח להתמיד כמעט בשום דבר שאני עושה אני מתחיל אותו בהתלהבות עצומה והזמן קצר עד שאותה התלהבות דועכת מה אפשר לעשות ?

תשובה

איתמר שלום!
ראשית אני מבקש ממך סליחה על האיחור בכתיבת התשובה
שאלתך חשובה ויקרה מאוד, הלוואי ואנחנו ועם ישראל ננסה להתעלות ולהשתפר כמוך כל הכבוד!
שאלת מה אפשר לעשות, יקירי! יש הרבה מה לעשות. ואנסה להציע כמה דברים שאולי יעזרו, אך לפני כן רק עניין אחד כללי אך חשוב.
[אי אפשר לבנות דברים רק על התלהבות.]
ההתלהבות היא דבר שטבעו הוא שהוא מתעורר ודועך. וזה לא דבר שישתנה. התלהבות לא תישאר כל הזמן לעולם.
זה דבר שקשה לקבל אותו, אבל הוא דבר האמת, וזה דבר טיבעי.
תפקיד ההתלהבות הוא ליצור חשק ראשוני, כדי להצליח להתקדם ולהניע אבל אחר כך ההתלהבות יורדת ומה שנשאר זה הזיכרון של ההתלהבות, שהוא כבר קצת פחות מלהיב, אבל בעיקר מה שצריך להישאר זה הרצון הטוב שלנו והערך של הדבר שבגללינו התלהבנו.

והנה דוגמה.
נגיד שפגשת איזה אדם שאינך מכיר, ופתאום התגלה לך שהוא עושה חסד בסתר למאות אנשים, והוא גם אדם מאוד שמח ועוד הרבה הרבה תכונות טובות, ואתה עומד נלהב, מרוגש והמום ממה שגילית. ואתה מחליט ברגע של התלהבות להשתפר בעניין של חסד, לעזור לחברים, להורים, לאחרים, לזקנים וכו´
לאחר שבוע או שבועיים סביר שההתלהבות כבר תפוג, נכון??
ואז אם לא ביררת לעצמך בשכל מה הערך של החסד, פשוט לא תרצה להמשיך בזה והכל יתפוגג.
אבל אם ביררת בשכל כמה זה חשוב לעזור לזקנים(לדוגמא), עד כמה קשה להם בלי העזרה שלך, וכמה זה דבר עצום לעשות חסד, שזה כמו אברהם אבינו, ואיך זה הופך אותך לאדם איכותי יותר וכד´ [השכל ישאר איתך לאורך כל הדרך! וזה מה שיחזק אותך גם כאשר ההתלהבות תפוג! כי שכל קל לשחזר, אבל רגש שנעלם קשה להחזיר. ]

ולכן, [אתה חייב לנסות לשפר כמה שאתה יכול את הכיוון הזה, של לעבוד יותר עם השכל, כלומר כל הזמן לשאול את עצמך שאלות למה אני עושה כך וכך?] למה זה חשוב להניח תפילין? למה זה חשוב לעשות חסד? למה זה טוב להיות יהודי? ועוד שאלות ואז לקבל תשובות ולברר את התשובות טוב טוב. ואז תראה פתאום איך מה שגורם לך לעשות דברים זה לא ההתלהבות הראשונית אלא ההיגיון והשכל שמאחורי הדברים, וההתלהבות היא רק נותנת לך מקפצה, טעם, חיוניות ושמחה בדבר שאתה יודע שהוא אמיתי ונכון. וכן ההתלהבות תחזור מידי פעם, אך שוב מידי פעם תיעלם וזה בסדר גמור. אבל היא רק מחזקת אותנו היא לא הבסיס לשינוי ולהתמדה.

טוב, עד כאן כללי ועכשיו כמה טיפים מעשיים.
[אז דבר ראשון] – כל דבר שאתה רוצה להתמיד בו אתה חייב אבל חייב לברר לעצמך בראש, בהגיון, בשכל למה הוא חשוב. ככל שתהיה לך תשובה טובה למה זה חשוב כך יקל עליך להתמיד גם כאשר ההתלהבות תחלוף.
[דבר שני] – לגאון מוילנא יש משפט שאומר "הרגל על כל דבר שילטון". כדי להתמיד צריך מאמץ גדול רק בשלבים הראשונים למשך תקופה קצרה, אבל לאחר מכן ההרגל כבר הופך להיות טבעי וכבר מעצמינו אנחנו מתמידים במה שרצינו באופן טבעי ללא הרבה מאמץ.
[דבר שלישי] – תתכונן זה לא הולך להיות קל. להפך! זה הולך להיות קשה, יהיו רגעים שתתחרט שהתחלת, אבל אסור לך להישבר. יהיו גם רגעים שתרצה להתחרט.
[דבר רביעי] – אתה צריך להשתמש בכל הכלים שיש לרשותך כדי להצליח. וכדי להבין את זה אתן לך דוגמה. נניח לדוגמה שהחלטת ללמוד כל יום פרק בתנ"ך. דבר ראשון אתה צריך לענות לעצמך על השאלה הבאה בשכל למה זה חשוב שאלמד כל יום פרק בתנ"ך?? דבר שני לבחור זמן שאתה יודע שהכי נוח לך ללמוד את הפרק הזה, ולהכין לך תזכורת קבועה או דרך חבר או בפלאפון, שיעזרו לך לראות איך בכל יום באותה השעה אתה יושב ללמוד את הפרק הזה. אתה גם צריך להכין מראש תוכנית מתי אתה משלים פרק אם בשעה הקבועה שלך פתאום אתה נאלץ לא להיות בבית וכד´ חוץ מזה אפשר גם לתת לעצמך איזה פרס אם תצליח לעמוד בזה 3 ימים רצוף – משהו שמשמח אותך. ואח"כ תן לעצמך עוד פרס אם הצלחת לעמוד בזה שבועיים ואז שוב פרס על שלושה שבועות. הכן לוח ותלה על הקיר ותסמן מתי באיזה יום הצלחת להתמיד בזה ובאיזה יום לא ולמה...
אולי בתחילת כל יום תשנן לעצמך כמה חשוב ללמוד כל יום פרק בתנ"ך. ואולי פעמיים ביום.

אני מודיע לך מראש כל התמדה בדבר מסויים היא לא קלה ויהיו לך זמנים של נפילות ושל חולשה! אל תיתן לזה להשפיע עליך! אם לא הצלחת יום אחד, אם פתאום לאיזה שבוע נעלם לך החשק, אל תתייאש פשוט תתחיל מחדש ותמשיך כאילו מעולם לא הפסקת. רק תרים ראש תחייך למראה ותמשיך.
בשבועיים הראשונים זה יהיה לא קל ואתה תחשוב שלא עשית כלום ולא התקדמת כלום, אבל זה לא נכון, אתה כן התקדמת אפילו אם לא הצלחת מידי פעם. אם המשכת למחרת או אפילו אחרי שבוע שלם של הפסקה - אתה בעצם מתמיד! למרות שזה לא קל ולא חלק.

צריך להיות גיבור, אתה יכול!
ואח"כ באמת הרגשה שווה.

יקירי! איני יודע במה אתה רוצה להתמיד, אך אני בטוח שזה בדברים טובים, אז אח אהוב – חזק ואמץ!

אשמח לענות שוב אם תרצה לפרט
מעריך מאוד
חגי

כתבות נוספות