שאל את הרב

לא מצליחה להתרכז ולכוון בתפילה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/09/14 21:21 טז באלול התשעד

שאלה

אני כל כך רוצה להיות מרוכזת בתפילה וזה קורה לי לעיתים רחוקות ... רק כשאני מתחילה להתפלל כל המחשבות מתחילות לעוף למקום אחר ניסיתי לפחות להתכוון בברכה אחת אבל גם בזה אני לא ממש מצליחה. אני אשמח אם תהיה לך תשובה מה לעשות כדי להתרכז ולהתכוון בתפילה.

תשובה

שלום לך,
קודם כל, אני רוצה לציין שהשאלה עצמה כבר מלמדת עלייך המון. היא מגיעה מרצון להתקדם ולהשתפר בנושא חשוב ומרכזי, ומראה שהמקום הרוחני שלך חשוב לך. אני חושב שאת צריכה להתפעל מעצמך. עוד לפני שחושבים על תשובות ופתרונות, [תעריכי את עצמך על עצם השאלה!].

השאלה באמת טובה
לעצם העניין, השאלה שלך באמת טובה. נושא התפילה לא פשוט - לא תמיד קל לייחד זמן, המילים קשות להבנה ולכן לפעמים מרגישים שסתם ממללים "בלי קטע" והשחיקה רבה כי זה דבר יום-יומי... ומעבר לכל זה - התפילה היא מופשטת, איננו רואים כלום חוץ מסידור (או עיניים עצומות), ואיננו גם רואים איך ומתי התפילה פועלת ומתקבלת...
כבר בתקופות קדומות, לפני יותר מ-1000 שנה, גדולי הדורות מעידים על כך שקשה להתרכז בתפילה (תלמוד ירושלמי מסכת ברכות).
לכן, דעי שאת בחברה טובה, השאלה מעסיקה את גדולי ישראל משחר ההיסטוריה של התפילה. ממילא, אל לך להכביד על עצמך כשקשה לך, הקושי מובן מאליו. אני ממליץ להסתכל במבט הפוך - מכיוון שהקושי כל כך מובנה בתפילה, יש להתרגש מהפעמים שכן מצליחים להתרכז...

[עצות עקרוניות]
לדעתי יש כמה דברים בנוגע לתפילה שנכונים תמיד, וכדאי לדעת אותם. ככל שנדע ונבין יותר מהי תפילה ומה משמעות המעמד המיוחד הזה - הדברים האלה יהיו חלק מאתנו, נחשוב עליהם, נהרהר בהם וממילא, בסוף התוצאה תורגש בתפילות עצמן.
הדבר הראשון שאני ממליץ לחשוב עליו הוא - המשמעות של [עצם המעמד של תפילה]. (ברור לי שאת יודעת שתפילה זה לבקש מה´ ולהודות לו. בכל זאת, אנחנו צריכים לחזק ולברר לעצמנו - בהתאם לגיל ולבגרות שלנו - מה כל הדברים אומרים לנו [היום, בגיל שלי]. הרבה פעמים, כשחושבים מחדש על הדברים הנדושים והמוכרים לנו מהילדות, הדברים מקבלים משמעות חדשה ועמוקה יותר ממה שחשבנו עד אז...).
תפילה עמידה לפני ה´, בלי שום מתווך או מקשר. אנחנו מול בורא עולם, הכול יכול. (ניתן להשתמש ב-"מחשבות להמחשה", כמו המעמד של עמידה מול ראש הממשלה או נשיא ארצות הברית...).
נקודה נוספת – [חשיבה על הזכות הנפלאה שיש בתפילה]. אם עשינו השוואה לראש ממשלה וכדומה, נראה שגם אם היינו עומדים לפניו, לא היינו יכולים ממש לשתף אותו בצרות האישיות שלנו, כל שכן לבקש ממנו משהו פרטי. ואם כן - מקסימום פעם אחת, אולי אולי פעמיים... הבורא יתברך מחכה, מצפה לשמוע, שנשתף אותו במה שיושב לך על הלב! חז"ל אומרים שהקב"ה ממש [התאווה] לתפילות האבות, ובאותה צורה הקב"ה רוצה שבני-בניהם יפנו אליו עם כל דבר שיהיה... [וזו] המצווה המיוחדת של התפילה - המצווה החמישית בתרי"ג המצוות היא [לעבוד את ה´], התפילה [היא] עבודת ה´!
יש כאן יש כאן נקודה נוספת - תחשבי על [הקשר המיוחד שיש לך עם הקב"ה]. התפילה מגלה לנו עד כמה אנחנו קרובים אליו יתברך, רק פוצים פה, והקב"ה שומע... והשיחות חינם
כאן המקום לומר - צריך להבין ולזכור, שהבקשות האישיות שלנו מה´ אינן חולשות או מגרעות. להיפך, ה´ הוא שנתן לנו את האתגרים השונים שאנו מתמודדים איתם, והתקווה היא שנשתמש בהם כהזדמנות לפנות אליו...

[עצות מעשיות]
יחד עם העצות העקרוניות, הנה כמה עצות מעשיות:
1. תפילה מתוך פניות מחשבתית-נפשית. כדאי להשקיע אפילו רק חצי דקה לפני התפילה להתכונן, לחשוב מה אנו הולכים לעשות ומה "בוער" לי כיום, ולרכז מחשבות.
2. ייחוד מקום קבוע לתפילה. עניין זה כתוב בהלכה, האבות הקדושים הקפידו להתפלל באותו המקום בכל פעם, וזה גם מועיל לריכוז. כדאי מקום רגוע, העיקר שיהיה נוח.
3. סידור אהוב שילווה אותך לאורך השנים.
4. העצה המרכזית – [חשיבה על המילים שאומרים]. פתאום המילים, שאנחנו יודעים בעל פה כבר שנים, נושאות משמעות חדשה. (דברים כמו "ממעמקים קראתיך ה´", או "ה´ אורי וישעי ממי אירא?!" פתאום נשמעים אחרת כשחושבים עליהם...).
5. פשוט להפסיק לחשוב לכמה שניות, כאשר צצות לך מחשבות לא קשורות במהלך התפילה. תני למחשבות להיעלם ואז המשיכי להתפלל בראש נקי.
6. "ריכוז מאמצים" בקטעים מיוחדים. בנוסף לדברים האחרים, אפשר לבחור קטע מהתפילה שאת אוהבת ולהתרכז בו במיוחד. אפשר לשנות מדי פעם את הקטע הזה או להוסיף עליו. למשל - הברכה "רפאנו" משמעותית בגלל שיש חולה ח"ו, אז בוחרים בו- עוצרים קצת לפני הברכה, חושבים וכו´ ומברכים בכוונה. עם הזמן אפשר להוסיף את הברכה שלפני \ אחרי, וכד´.

[חיזוקים עצמיים]
כדאי מדי פעם, כל חודש לפחות, לחשוב איפה אני נמצא ביחס לתפילה. הרבה פעמים נגלה שהתקדמנו, וחשוב להעריך את זה! לחגוג את ניצחונות הקטנים... מאוד חשוב להאמין ביכולת של עצמנו להתקדם, גם אם התהליך ארוך והתוצאות לא מידיות.

אשמח לשמוע עוד, אם יהיה צורך
בהצלחה, אביחי

כתבות נוספות