שאל את הרב

מגוון שאלות

חדשות כיפה הרב דוד לוי 02/09/14 13:59 ז באלול התשעד

שאלה

)כתוב שהקב"ה לא חוזר מהבטחה שלו אם היא לטובה

והרי הבטיח ארץ עשר עמים איך זה שקבלנו רק של שבעה ?

2)אומרים שהתורה משנה את פנימיות האדם שלומד בה

וזה לא כמו שאר החוכמות שאין קשר בין הלימוד ללומד

(כמו בסיפור הידוע על אריסטו שהתנהג בחוסר מוסריות ולשאלת תלמידיו לפשר התנהגותו ענה "כשעשיתי לא הייתי אריסטו המרצה אלא אריסטו האדם"...

והרי אצלינו... במגזר התורני ישנם רבים רבים הלומדים ויודעים וניתן רק להגדירם "חמורים נושאי ספרים" ואיך לא ניכר שהתורה שינתה אותם???

3) בפרשה שופטים ישנו ציווי שכשיוצאים למלחמה (לא מהערים הקרובות -7 העמים)...יש להציע קודם שלום

אבל לשבעת העמים אסור להציע לשמש לנו כעבדים שמא יחטיאו את בנ"י (וכן ביפת תואר כותב רש"י שהיא לא יכולה להיות משבעת העמים שעליהם נאמר לא תחייה כל נשמה )

א'כ איך כתוב בירושלמי שיהושע שלח ליושבי הארץ שלוש אופציות שאחת מהם הייתה שלום במסגרת עבדות לעם ישראל ?

4) במצוות עגלה ערופה בודקים היכן העיר הקרובה לחלל : אם הלך מעיר לעיר והספיק שישים אחוזים מהדרך הוא א'כ קרוב יותר לעיר היעד

מדוע שתהיה עליהם התביעה שידיהם שפכו את הדם ?

5) יש הדגשה רבה על נקיות הדיבור והראיה שהתורה הוסיפה וכתבה "לא טהור" במקום לכתוב "טמא"

והרי התנ"ך מלא בהגדרות "לא צנועות", לפי אמות המוסר הקיימות כהיום בציבורים האדוקים כל "שיר השירים" ו"הושע" נכללים בקטגוריה של "טמא"

וגם אין כאן (בשיר השירים והושע) הפיכת מילים כדי להביא לביטויים "סטריליים" כפי שהגמרא טוענת שיהודי צריך להתבטא -אלא דברים כהווייתם

וכן הדברים כתובים כך שעלולים להביא להרהורי עבירה הקשים מעבירה .

6)ביפת תואר לוקחים אישה בעל כרחה ומגיירים אותה ומחתנים אותה מה ההגיון להכריח מישהו להתגייר ? והאם יש הגיון מוסרי בדבר ?

7) במקרים רבים רש"י ולפעמים הגמרא לוקחים מילה מהתורה וטוענים ששורש המילה מגיעה מפרסית או מאשורית

התורה נצרכת למילים ממקורות זרים ? למשל בפרשת כי תצא "לא תתעמר" רש"י :זה הפרוש בפרסית

יישר כח ותודה מראש

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך

1. סבלנות.
בכל מקרה ב´ נתן הרבה יותר בכך שכאשר לא עשינו את שלנו הוא הגלה אותנו במקום להשמידנו כפי שהיה מגיע לנו.

2. אינני יודע על מה אתה מדבר.
כל מי שלמד תורה ברצינות - ניכר בפניו ובכל התנהגותו.
יכול להיות שיש כל מי ידענים שלא למדו כראוי אך אל לי לעסוק בהם. מי שהתחנך בישיבה (אני מדגיש התחנם ולא למד לימוד עיוני בלבד) - ניכר על פניו ובכל מעשיו.

3. ´לא תחייה כל נשמה´ מדובר ב 7 עממים שלא השלימו או לא עזבו את הארץ (רמב"ם מלכים פ"ו). ההשלמה שלהם כדי להשאר בארץ היא בקבלת 7 מצוות בני נוח ואז גם ברור שהם לא יחטיאו אותנו בע"ז שהרי הם פרשו ממנה.

4. מרוב דיני עגלה ערופה נראה שהמטרה היא פרסום וזעזוע של כל המדינה. ולא רק מציאת הרוצח.

5. במקום שאפשר חובה לדבר בלשון נקיה.
בלשון שצריך הגדרה הלכתית ברורה או שה' רוצה לזעזע את העם - צריך לומר דברים ברורים לפי המטרה.
מי שמגיע להרהורי עבירה מלימוד תורה - ראוי שיקדש את עצמו יותר ואולי בינתיים ילמד דברים אחרים.

6. לא מגיירים יפת תואר בעל כורחה !
מנסים לשכנע אותה להתגייר ואם אינה מסכימה אז משלחים אותה בכבוד - (עיין שם בפרק ח)

7. על המילים מהתורה יש לשאול את הקב"ה.
הוא נותן בה כל מילה (וככתבה) ומדוע הוא החליט לכתוב בתורה 'יגר סהדותא' בארמית - אינני יודע.

בברכת שנה טובה דוד לוי
098987548

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות