שאל את הרב

ששת ימי בראשית - הרמב"ן

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 26/07/14 21:25 כח בתמוז התשעד

שאלה

שלום רב ושבוע טוב

ישנה טענה רווחת כי ששת ימי בראשית היו למעשה תקופות זמן ארוכות שלא בפרק זמן רגיל . (אפשר למצוא דעה זו ברב קוק וכמו כן בספרו הנודע של פרופסור נתן אביעזר "בראשית ברא")

שאלתי היא כיצד הדברים מסתדרים עם פרושו של הרמב"ן לבראשית פרק א פסוק ג ?

הוא כותב כך "לא אמר "ויהי כן", כאמור בשאר הימים, לפי שלא עמד האור בתכונה הזאת כל הימים כשאר מעשה בראשית. ויש לרבותינו בזה מדרש בסוד נעלם. ודע, כי הימים הנזכרים במעשה בראשית היו בבריאת השמים והארץ ימים ממש, מחוברים משעות ורגעים, והיו ששה כששת ימי המעשה, כפשוטו של מקרא:

ובפנימיות העניין יקראו "ימים" הספירות האצולות מעליון, כי כל מאמר פועל הוויה תקרא "יום". והיו ששה, כי לה' הגדולה והגבורה, והמאמרים עשרה, כי הראשונות אין שם "יום" נתפס בהם. והפירוש בסדור הכתובים בזה נשגב ונעלם, ודעתנו בו פחות מטפה מן הים הגדול

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד
שלום רב,

התאור של התורה את מעשה בראשית הוא תמציתי מאוד. לכן הדברים ניתנים לפרושים רבים.
הפרוש שכל יום בבריאה מציין תקופה ארוכה אכן לא מתאים לדברים הללו של הרמב"ן. אבל הרמב"ן בעצמו מביא בהמשך דבריו (כפי שאתה מצטט) פירוש אחר על פי פנימיות התורה - כל יום מציין ספירה באצילות.
בהמשך הרמב"ן מביא גם פירושים נוספים.
אפשר לסכם ולומר שהרמב"ן הבין בעצמו שהדברים עמוקים ורחבים ולכן מלבד הפירוש הראשון הוא הביא פירושים נוספים.
כך צריך להתייחס גם לפירוש שמביא פרופ' נתן אביעזר על פי הרב קוק.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות