שאל את הרב

האם צריכים להיות טבעונים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/07/14 02:53 כז בתמוז התשעד

שאלה

שלום ..

אני רציתי לשאול לגבי אכילת בשר ומוצרי חלב ..

בזמן האחרון אני שומעת הרבה על המושג טבעונות ..והרבה נימוקים לעניין הזה, ואני בחורה דתייה מאוד ורציתי לדעת האם זה באמת נכון שכשאשר אנו אוכלים בשר או כל חיה שמור לאכילה על פי ההלכה או שותים חלב ,האם אנו לא פוגעים בחיות ? כי אני יודעת שבשחיטה שהיא על פי ההלכה אני מכאיבים כמה שפחות..

בקיצור רצייתי לברר לגבי אכילת בשר ומוצרי חלב על פי ההלכה ..

אשמח אם תתיחסו בתשובתכם לעניין של הסבל של החיות ..

תודה בה תזכו למצווות !!

תשובה

שלום לך

עצם צריכת מוצרים מן החי היא בודאי מותרת על פי ההלכה וכמו שכתבת - השחיטה לא מכאיבה לחיות וגם לא חליבת החלב וכן הלאה.

אמנם, כל זה נכון במשק חקלאי 'קטן' כמו שהיה באלפי שנה האחרונות. בעולם המודרני שלנו, צריכת אותן מוצרים קשורה בגרימת סבל רב לחיות מכל מיני סיבות - תעשית המזון משקיעה הרבה מאד בשיפור האוכל מצד אחד, ומצד שני, היא פחות מקפידה על סבל החיות. כמובן שזה מאד תלוי בסוג המוצרים, והסבל של התרנגולות מטילות הביצים הוא אחר מסבל הפרות ברפת וכן הלאה.

אותו סבל נעשה לצורך בני האדם ולכן אין בו איסור. מותר על פי ההלכה לגרום סבל לבעל חי לצורך רווחת האדם. יחד עם זה, יש הנוהגים 'ממידת חסידות' להזהר מכך ולהמנע מכך בפרט במקרים בהם הסבל הוא רב מאד. כאמור, אין בזה חיוב על פי ההלכה, אלא כל אחד עושה את החשבון שלו. יש מי שמהדר במצות ציצית, יש מי שמהדרת בצניעות, ויש מי שמהדר ב'צער בעלי חיים'. כל ההידורים יפים וחשובים ובלבד שהם לא יגרמו להסתכל בעין רעה על מי שאינו מהדר, חס וחלילה. כמו כן, כמו בכל הידור, יש לודא שההידור לא גורם לנזקים כל שהם. בהידור של 'טבעונות' יש חשש לנזקים בריאותיים ולכן צריך לעשות זאת תוך ייעוץ תזונתי רפואי מגורמים מוסמכים.

ברכה והצלחה

טוביה
tsbias1@gmail.com

כתבות נוספות