שאלה
שלום, כבוד הרב!
בן משפחתי טוען שהתפלל בזמנו בבית הכנסת של הרב שלמה קרליבך וראה אותו עושה מעשים אסורים מן התורה בפומבי. בן המשפחה טוען שזה מצווה לפרסם דברים אלה כדי שכולם ידעו את האמת על אישיותו של שלמה קרליבך. האם הדבר מותר? מדוע?
תשובה
שלום לך
ברור שאסור לפרסם.
אינני יודע אם הדבר נכון אבל גם אם יש עדים וכד' אין לפרסם.
מקרה כזה נידון בגמרא ונפסק להלכה
'אם ראית תלמיד חכם עובר עבירה בלילה - חזקה שעשה תשובה עד הבוקר'
הכוונה כאן בלילה הוא עבר על עבירה חמורה בעניני אישות ובכל אופן ברור שבבוקר הוא בעיננו כזכאי.
ובודאי כאן שהאדם אינו בעולם הזה וגם אם חלילה עבר עבירות חמורות ביותר הרי נתן עליהם את הדין.
יתכן שכמה דברים בדרכו בעבודת השם ובקירוב רחוקים נראה בעיני אנשים מסוימים כבלתי מקובלים - אבל כל אישיותו היתה למסור נפשו על נדחים מעם ישראל.
בדומה למה שמתואר בחז"ל שהצדיקים מגן עדן נכנסים לגהינום כדי להציל משם את פושעי ישראל.
על הרעיון לפרסם אזכיר גמרא נוספת -
בה מסופר שאדם בשם טוביה אכל דבר איסור וחברו הנקרא זיגוד סיפר זאת לבית הדין (לא חלילה פרסם ברבים אלא אך ורק לבית הדין). ועל כל ענה בית הדין לזיגוד שדבריו הם לשון הרע והוא קיבל עונש של מלקות (אין מה לעשות עם עדות של עד אחד ולכן נענש על דבריו). זיגוד התלונן שטוביה נהנה מאכילת האיסור והוא סובל ומקבל מלקות.
בברכה ובהצלחה דוד לוי