שאלה
שלום כבוד הרב!!!
למדתי על מצוות התוכחה, יצאתי די מבולבלת, ובעיקר אני לא יודעת איך לנהוג...
אנו מוכיחים כדי לא לעבור על לאו של לשנוא.
כך שאם אתה לא מוכיח אתה עובר על לאו זה.
נוסף על כך, אתה 'שותף' לחטא ויש לך על כך עברה.
אם אני מוכיחה, אני צריכה לדעת שהאיש שאני מוכיחה לא יעלב, לעשות זאת בצורה נעימה, וגם שלא יחזור על עבירה זו, כך שאם אני יודעת שישוב ויחטא אני לא צריכה להוכיח אותו.
והבעל שם טוב אני חושבת, אומר שאין אדם שיודע להוכיח!
אז אם אין אדם כזה, איך אני יכולה להוכיח?
ואם אני לא מוכיחה, אני עוברת על לאו של לשנוא, (אם זה גורם לשינאה)ושותפה לחטא?
ועוד משהו,
אם זה הורים, או אדם מבוגר, לא להוכיח נכון? מן הסתם זה יפגע בבן אדם...
נ.ב. קראתי בשו"ת SMS שאם שאלתי רב ואני שואלת עוד אחד צריך להגיד לו ששאלתי כבר רב אחר.
א. זו חובה? חייבים?
ב. אם חייבים, גם אנשים רגילים צריך להגיד להם, על שאלות של יהדות?
ג.כבר שאלתי את זה רב, והוא אמר שאם אני מוכיחה לשם בקופת צדקה 10 ש"ח וכך לדעת אם זה חשוב לי ואם אני רוצה גם להשקיע בתוכחה של האדם בסתר, בסתר לגרום לו לחזור בתשובה על מעשה זה.
וזה הוסיף לי עוד שאלות...
עוד נ.ב. יכול להיות שהתבלבלתי קצת במה שרשמתי, אבל אני חושבת שלא...
תודה רבה מראש!!
יישר כח רב וגדול!!
יום טוב ונעים,
שני אברהם
תשובה
שלום לך
לשאלתך הראשונה -
1. לענ"ד אין בדור מי שיודע להוכיח (אמר זאת כבר רבי עקיבא אלא שדבריו לא התקבלו אז)
כדי להוכיח צריכים תנאים שרוב הציבור אינו עומד בהם:
א. לאהוב את המוכח לפחות כמו את עצמך.
ב. לעשות זאת אך ורק מתוך אהבה מושלמת ללא שום פניה אישית בענין.
ג. לא להיות נגוע כלל בענין זה (לדוגמא להוכיח מי שנוסע בשבת אתה צריך להיות מושלם בהלכות שבת ולא מדבר דברים אסורים בשבת וכד´)
2. נשארה חובה הוכחה מסוימת רק להורים כלפי ילדיהם ולמורה / רב כלפי תלמידיו - ועליהם נאמר שאם אינו מוכיחם אז הוא נתפס בעוונם.
גם שם צריך שתהיה הרבה מאד ימין מקרבת ומעט מאד שמאל מוכיחה.
גם שם צריך שבכל פעם ישער המחנך שדבריו ישמעו ויתקבלו (אם לא אז יש איסור לומר דבר שאינו נשמע)
אסיים בסיפור על החפץ חיים שהביאו בפניו יהודי מהקהילה שהתחיל לפתוח את חנותו בשבת.
החפץ חיים גער בו והיהודי סגר את החנות בשבתות.
לאחר חצי שנה הוא שוב פתח בשבת והציבור ביקש ממנו להגיע לחפץ חיים.
[החפץ חיים ביקש ממנו פעמים רבות ´סליחה´]
בעל החנות סלח אבל רצה לדעת מדוע מבקש ממנו החפץ חיים שיסלח לו.
ענה החפץ חיים שהוא מבקש סליחה על שגער בו על חילול שבת. והסביר שכל זמן שהוא חשב שזה יועיל - מותר היה לו לגעור ביהודי, אבל כעת שהוא רואה שזה לא הועיל מתברר שאסור היה לחפץ חיים לגעור ולצער את היהודי.
כמובן שאסור להוכיח אם זה מביא לשנאה
לשאלתך השניה -
הורים אסור לעולם לא להוכיח ולא לומר להם שהם טועים ואפילו אסור לומר להם שהם צודקים. -כל דברי מפורשים בהלכות כיבוד הורים.
לשאלתך השלישית
בכלל - אסור לשאול אותה שאלה כמה רבנים:
1. מצד ההלכה שאחרי שהיתה סייעתא דשמיא (=עזרה מהקב"ה) לרב אחד לענות לך - אין זאת לרב השני.
2. מצד דרך ארץ שאתה מטריח את הרב לענות כאשר כבר פנית לרב אחר. (אני מקפיד לא לענות למי ששאל עוד רב כדי שאוכל באותו הזמן להתפנות ולענות תשובות לאחרים)
3. מצידך - כאשר תשמע כמה תשובות שונות מה תעשה - תחליט לבד או תחפש עוד כמה עד שתקבל תשובה שתמצא חן עיניך.
בכל אופן מה שאותו רב הציע לך זה לעשות רק בסתר ואוסיף שהכוונה לכל אחד פרט להוריך.
בכל אופן עשי לך רב אחד ותשאלי אותו בקביעות ועדיף בטלפון ולא במחשב
בהצלחה דוד לוי
098987548