שאל את הרב

נדר

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 24/06/14 10:57 כו בסיון התשעד

שאלה

ב״ה

שלום לכבוד הרב,

רציתי לשאול האם חומרות או הידורים שעשיתי כמה פעמים בלי לומר בלי נדר מצריכות לעשות התרת נדרים. מה לגבי אמירת קטע תפילה כל יום שאין חובה לאמרו (למשל שש זכירות) או דברים שמנהג לאמרם אך אין חובה ? מה לגבי אם קבעתי עם עצמי (במחשבה ולא בדיבור) ללמוד שתי משניות כל יום? ומה לגבי חומרות שעשיתי כי לא ידעתי מה ההלכה אז החמרתי מספק ? ומה לגבי חומרות שאני חושב שעשיתי אבל לא בטוח?

תודה רבה ויישר כח

תשובה

בס"ד
שלום רב,

מדובר על דברים שנעשו שלש פעמים ברציפות.
אם בכל תפילת שחרית במשך שלשה ימים הוספת קטע כמו 'שש זכירות'.
אם כל יום אתה לומד שתי משניות -
אלו מנהגים שצריך לעשות לגביהם התרת נדרים.

אם זו הלכה שהחמרת מספק בחוסר ידיעה ועתה מתברר לך שאין להחמיר - אז אין כאן נדר.
אבל אפשר להקל מפני שיש לך תנאי מהתרת נדרים של ראש השנה. התנאי הזה פוטר אותך בדיעבד שהרי שם אתה אומר:
"אני מבטל מכאן ולהבא כל נדרים... וקבלה בלב שאקבל..."
המקרה היחיד שתנאי זה לא מועיל רק אם בשעת מעשה אתה זוכר את התנאי ומתכוון בכל זאת לנדור.

ועיין
http://olamot.net/shiur/כל-נדרי

http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=74290

כתבות נוספות