שאל את הרב

מוות קליני

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 17/06/14 20:15 יט בסיון התשעד

שאלה

שלום לרב,

אחוז משמעותי של אנשים שעוברים מוות קליני חווים חוויות שנקראות חיים אחרי המוות, אנשים מדתות שונות עוברים חוויות מותאמות לדתות שלהם (למשל נוצרים פוגשים את ישו, ליהודים יש משפט וכו'), יש רבנים שמסתמכים על התופעה הזו להוכחה כמו גם כמרים. אבל מפה מחייב הרי שהחוויות האלה לא אמתיות, כי לפי האמונה היהודית,האמת היא אחת. אשמח לקרוא את דעתו של הרב בעניין..

תודה מראש

תשובה

שלום וברכה

בשאלות מורכבות מעין אלה צריך להבחין הבחנה חדה בין עובדות (בצורה המקובלת בשיח האנושי) ובין פרשנויות ומשמעות.
העובדות היחידות הן שאנשים רבים שחוו מוות קליני מספרים סיפורים די דומים, על אור בקצה מנהרה, על כך שקרוביהם באו לקבל את פניהם, וכדו'.
מכאן ואילך, הדברים נתונים לפרשנות.
הפרשנות יכולה להיות שבכלל מדובר על תהליך כימי מסוים שהגוף עובר, הוא יוצר סיטואציות מסוימות; הפרשנות יכולה להיות פסיכולוגית – כמו חלום; הפרשנות יכולה להיות מיסטית – אנחנו מסוגלים לחוות את החיים שאחר המוות ולשוב ולתאר אותם וכדו'.
אי אפשר לדבר על פרשנות אמת או על פרשנות לא אמת. אלו פרשנויות, שבני אדם נותנים לעובדה שהם מכירים מסיפורים של אחרים, ומכאן ואילך הדבר תלוי בעמדת המתבונן.
לטעמי, אין כל בעיה לטעון שהחוויה היא שאת פני כל אדם מקדם מנהיג הדת שהוא האמין בו, או כל דבר אחר. אינני רואה בכך כל סתירה לשאלה האם היהדות אמת או לא, ובמקביל – איני רואה בזה שום הוכחה, ואני תמהה על הטוענים שחוויה זו מוכיחה דבר מה.


כל טוב

כתבות נוספות