שאל את הרב

מחשבות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 22/04/14 20:28 כב בניסן התשעד

שאלה

בס"ד

שלום הרב,

יש לי שאלה שמטרידה אותי זמן רב.. האם יש התייחסות בהלכה לדברים שאדם חושב עליהם והרהורים שעוברים בראשו? ואם אמקד את השאלה- אני לא מתכוונת להרהורים אסורים או הרהורי עבירה, אני מתכוונת למחשבות של "לשון הרע" על אנשים אחרים. דברים רעים שחושבים לפעמים על מישהו, בלי לומר זאת בפירוש. נשמע לי קצת מוזר לשאול את זה כי הרי ממש קשה לשלוט על המחשבות בכזאת רמה.. ומצד שני, מחשבות כאלה מרגישות לי לא נכונות, אפילו שלא באמת אומרים אותם.. האם יש התייחסות לנושא הזה בצורה כלשהי?

תשובה

שלום הרב,

יש לי שאלה שמטרידה אותי זמן רב.. האם יש התייחסות בהלכה לדברים שאדם חושב עליהם והרהורים שעוברים בראשו? ואם אמקד את השאלה- אני לא מתכוונת להרהורים אסורים או הרהורי עבירה, אני מתכוונת למחשבות של "לשון הרע" על אנשים אחרים. דברים רעים שחושבים לפעמים על מישהו, בלי לומר זאת בפירוש. נשמע לי קצת מוזר לשאול את זה כי הרי ממש קשה לשלוט על המחשבות בכזאת רמה.. ומצד שני, מחשבות כאלה מרגישות לי לא נכונות, אפילו שלא באמת אומרים אותם.. האם יש התייחסות לנושא הזה בצורה כלשהי?



שלום וברכה

שאלה שאכן מטרידה.
באופן כללי, ההלכה בנויה מעגלים מעגלים. המעגל הראשוני והעיקרי של ההלכה הוא העשייה. על כן, ההלכה מייחסת חשיבות מועטה ביותר למילים ("קניין דברים אינו קניין), לדברים שבלב ("דברים שבלב אינם דברים") ולמחשבות. אמנם, יש תחומים בהלכה בהם המחשבה היא עיקרית (קבלת עול מלכות שמיים בקריאת שמע) אולם באופן עקרוני עיקרה של ההלכה מופנה כלפי המעשה. הדבר נכון אפוא גם לגבי העבירות ומחשבות רעות – עיקר דיני לשון הרע (במקרה בו את שאלת) מופנה לדיבורים ולמעשים ולא למחשבות.
האם הדבר אומר שאין עניין לטהר את המחשבות ? חס ושלום. חז"ל אומרים גם כי "הרהורי עבירה קשים מעבירה". הם אינם מדברים בכך על המשמעות ההלכתית של ההרהורים, אלא על הפגיעות הנפשית הפנימית הנובעת מהתבשלות בהרהורי עבירה וכדו'. על כן, אנו עוסקים גם בעבודה מתמדת של טיהור המחשבות וכיוון הלב. הדבר הטובה ביותר לעשות את זה אינה בניסיון לגרש את החושך במקלות, אלא בניסיון להביא את הראש למחשבות טהורות ומאירות, ועל ידי כך גם מתרגלים לא לחשוב רע על הבריות.


כל טוב ויישר כוח

כתבות נוספות