שאלה
כשיש תשעה סועדים גדולים והעשירי ילד שעומד חודש לפני בר מצוה האם אפשר לצרף אותו בצורה כל שהיא ולומר נברך לאלוקינו
תשובה
ראשית - אומרים נברך אלוקינו. ולא נברך לאלוקינו.
שנית - כיוון ששם ה' נוסף לברכה שהרי השכינה שורה עם עשרה מישראל. שבעשרה ניתן לומר דברים שבקדושה. וכל זה שייך רק בגדולים.
ועל כן אם מי מהמנין אינו בן מצוות, נראה לי כי אין לומר "אלוקינו".