שאל את הרב

תכלית החיים לנשים יהודיות

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 19/04/14 22:56 יט בניסן התשעד

שאלה

שלום הרב, אני קוראת רבות על כך שהתורה היא תכלית החיים, וכל המתעסק בה זוכה לחיי נצח בעולם הבא. כמובן שזה נוגע לגברים, שבהם חל הציווי ללמוד תורה. רציתי לדעת מה התכלית המוחלטת שלי בחיים בתור אישה. האם זה רק לגדל ילדים ולחנך אותם? רציתי בעיקר לדעת מה המטרה הנעלה היחידה שיש לי בעולם הזה, כמו שלגבר זה לימוד תורה. מה המטרה שלי?

תודה רבה! שבוע טוב.

תשובה

לשואלת שלום רב.
השאלה היא מה מטרתו של האדם?
כך כותב הרמח"ל בספר "מסילת ישרים":
"יסוד החסידות ושרש העבודה התמימה הוא שיתברר ויתאמת אצל האדם מה חובתו בעולמו ולמה צריך שישים מבטו ומגמתו בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו. "

זוהי השאלה הבסיסית - מהי חובתו של האדם בעולם? מהי מטרתו? לשם מה הוא נברא ולאן הוא צריך לשאוף? על כך עונה הרמח"ל:

"והנה מה שהורונו חכמינו זכרונם לברכה הוא, שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינתו שזהו התענוג האמיתי והעידון הגדול מכל העידונים שיכולים להמצא."

במקום אחר (דרך ה') מסביר רמח"ל שהקב"ה רצה להיטב, לכן ברא אותנו. אבל הוא רצה להיטב אתנו את הטוב המושלם ביותר, לכן ברא אותנו כך שנוכל להדבק בו, וככל שהאדם נדבק יותר בה', הוא מגיע יותר לשלמותו, ולאושרו.

כלומר מטרתנו, ייעודנו, להדבק בקב"ה.

איך נדבקים בו? ע"י המצוות, ע"י תפילה, ע"י תורה, ע"י חסד ומעשים טובים.
כלומר יש כמה שבילים שמוליכים אותנו אל היעד. נקח למשל את המצוות. הרי יש אמנם תרי"ג מצוות, אבל כל אחד יש מספר אחר של מצוות. יש מצוות שמיוחדות לכהנים, יש מצוות שמיוחדות לבעלי שדה, ויש מצוות שמיוחדות לנשים, ויש מצוות שמיוחדות לגברים. כל אחד עושה את כל המוטל עליו ומדבק בכך בבוראו.

כך גם לגבי לימוד תורה. בלימוד תורה יש כמה מרכיבים. יש את ידיעת התורה. ברור שמי שלא לומד, לא יוכל לקיים, שהרי אינו יודע. ברור שמי שלא לומד אמונה, עלול להתקשות בכך. מצוות לימוד זאת קיימת גם לנשים. אבל מעבר ללימוד של הידיעה, יש מצווה של לעסוק בדברי תורה. כלומר ללמוד ולהעסיק את מחשבתנו בקב"ה. מצווה זאת היא לגברים בלבד.
אבל כאמור זאת אינה הדרך היחידה להדבק בה'. יש מצוות, חסד, תיקון המידות וכמובן תפילה.

וכבר לימדונו חז"ל שכל אדם יכול להדבק בקב"ה. וכך כתוב ב"תנא דבי אליהו":

"מעיד אני עלי את השמים ואת הארץ, בין גוי ובין ישראל בין איש ובין אשה בין עבד בין שפחה הכל לפי מעשה שעושה כך רוח הקודש שורה עליו."

צריך לזכור שלפי חז"ל, אברהם אבינו היה "טפל לשרה בנביאות". כלומר אנו אמנם שומעים בעיקר על פועלו של אברהם, והאבות ומשה נחשבים "מרכבה לשכינה", אבל דרגתה הנבואית של שרה גבוהה יותר. כלומר החיבור שלה לקב"ה הוא בעוצמה רבה יותר מאברהם!

לסיכום: מהם האמצעים להדבק בקב"ה? תורה (מה משחוייבת), מצוות (מה שמחוייבת), תפילה, תיקון המידות, חסד ומעשים טובים.

אקווה שעניתי קצת על השאלה.
בברכה
אפי קיציס

כתבות נוספות