שאל את הרב

מעשי שלמה המלך

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 19/04/14 22:50 יט בניסן התשעד

שאלה

שלום הרב, רציתי לדעת האם שלמה המלך היה צדיק, שהרי כתוב שבסוף ימיו בנה מזבחות לאלילי נשותיו הגויות. האם הוא כמו דוד, שכל האומר שלמה חטא אינו אלא טועה?

תודה רבה ושבוע טוב.

תשובה


שלום וברכה,

שלמה המלך בראשית דרכו אכן היה צדיק ואהוב בעיני ה' כפי שכתוב בתנ"ך (מלכים א יג, י-יג:
וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי ה' כִּי שָׁאַל שְׁלֹמֹה אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה: וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֵלָיו יַעַן- אֲשֶׁר שָׁאַלְתָּ אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה וְלֹא-שָׁאַלְתָּ לְּךָ יָמִים רַבִּים וְלֹא-שָׁאַלְתָּ לְּךָ עֹשֶׁר וְלֹא שָׁאַלְתָּ נֶפֶשׁ אֹיְבֶיךָ וְשָׁאַלְתָּ לְּךָ הָבִין לִשְׁמֹעַ מִשְׁפָּט: הִנֵּה עָשִׂיתִי כִּדְבָרֶךָ הִנֵּה נָתַתִּי לְךָ לֵב חָכָם וְנָבוֹן אֲשֶׁר כָּמוֹךָ לֹא-הָיָה לְפָנֶיךָ וְאַחֲרֶיךָ לֹא-יָקוּם כָּמוֹךָ:
וְגַם אֲשֶׁר לֹא-שָׁאַלְתָּ נָתַתִּי לָךְ גַּם-עֹשֶׁר גַּם-כָּבוֹד אֲשֶׁר לֹא-הָיָה כָמוֹךָ אִישׁ בַּמְּלָכִים כָּל-יָמֶיךָ:

אך בסוף ימיו לצערנו רואים תפנית קשה (מלכים א, פרק יא, פסוקים ד-סוף):
וַיְהִי לְעֵת זִקְנַת שְׁלֹמֹה נָשָׁיו הִטּוּ אֶת-לְבָבוֹ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְלֹא-הָיָה לְבָבוֹ שָׁלֵם עִם-ה' אֱלֹהָיו כִּלְבַב דָּוִיד אָבִיו: וַיֵּלֶךְ שְׁלֹמֹה אַחֲרֵי עַשְׁתֹּרֶת אֱלֹהֵי צִדֹנִים וְאַחֲרֵי מִלְכֹּם שִׁקֻּץ עַמֹּנִים: וַיַּעַשׂ שְׁלֹמֹה הָרַע בְּעֵינֵי ה' וְלֹא מִלֵּא אַחֲרֵי ה'כְּדָוִד אָבִיו:... וַיִּתְאַנַּף ה' בִּשְׁלֹמֹה כִּי-נָטָה לְבָבוֹ מֵעִם יְהֹוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הַנִּרְאָה אֵלָיו פַּעֲמָיִם: וְצִוָּה אֵלָיו עַל-הַדָּבָר הַזֶּה לְבִלְתִּי-לֶכֶת אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְלֹא שָׁמַר אֵת אֲשֶׁר-צִוָּה ה': וַיֹּאמֶר ה' לִשְׁלֹמֹה יַעַן אֲשֶׁר הָיְתָה-זֹּאת עִמָּךְ וְלֹא שָׁמַרְתָּ בְּרִיתִי וְחֻקֹּתַי אֲשֶׁר צִוִּיתִי עָלֶיךָ קָרֹעַ אֶקְרַע אֶת-הַמַּמְלָכָה מֵעָלֶיךָ וּנְתַתִּיהָ לְעַבְדֶּךָ: אַךְ-בְּיָמֶיךָ לֹא אֶעֱשֶׂנָּה לְמַעַן דָּוִד אָבִיךָ מִיַּד בִּנְךָ אֶקְרָעֶנָּה:

ונחזור לשאלתך, הגמרא במסכת שבת דף נו עמוד ב כותבת כך: "אמר ר' שמואל בר נחמני א"ר יונתן: כל האומר שלמה חטא אינו אלא טועה שנאמר (מלכים א יא, ד) ולא היה לבבו שלם עם ה' אלהיו כלבב דוד אביו כלבב דוד אביו הוא דלא הוה מיחטא נמי לא חטא.
אלא מה אני מקיים (מלכים א יא, ד) ויהי לעת זקנת שלמה נשיו הטו את לבבו?...
אלא מפני שהיה לו למחות בנשיו ולא מיחה מעלה עליו הכתוב כאילו חטא"

משמעות דברי הגמרא:
א. נשיו רצו להטות לבבו, אך הוא לא נטה. ב. הוא רצה לבנות במה לאלילי מואב אך הוא לא בנה. ג. נשיו עבדו ע"ז, וזה מיוחס לשלמה משום שהוא לו מיחה בנשותיו.

ולכן אנו עדיין צריכים להתייחס לשלמה ביראת כבוד ובהערכה רבה.

להבין את העניין יותר לעומק אמליץ לך לקרוא את דבריו הנפלאים של הרב בעין איה על שאלה זו.
אם תרצה לשמוע שיעור על נושא זה, להלן קישור לשיעור:
http://www.meirtv.co.il/site/content_idx.asp?idx=21141

בברכה רבה,

כתבות נוספות