שאל את הרב

כביסה בחול המועד

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 16/04/14 21:19 טז בניסן התשעד

שאלה

שלום,

א. אני לא מבינה למה אי אפשר להקל בכביסה בחול המועד כמו שהקלו ברחצה בתשעת הימים. חג הוא זמן שצריך להיות בשמחה ולא לסבול ממחסור בבגדים או ערימות כביסה מסריחות שנערמות ללא גבול. חכמים רצו שניכנס לחג "לא מנוולים", ואילו חדר הכביסה שלי נהיה מנוול תוך יממה אחת. ואחרי החג אני צריכה להיענש עם כביסות אינסופיות, בעוד שאם הייתי מכבסת כהרגלי, גם החג היה נראה טוב, וגם חול המועד, וגם אחרי החג.

ב. כתמים לא יורדים אחרי שבוע שלם שישבו על הבגד, וזה מתסכל.

ג. בנוסף, יש לי מספר בגדים מצומצם שהם יותר יפים ומתאימים לחול המועד, ואם לבשתי אותם אז אני אצטרך ללבוש בגדים פחות יפים וההרגשה שלי לא נעימה, לא כיף לי, לא לזה התכוונו חכמים.

ד. רק אציין כי אני נכנסת לחג עם סל כביסה ריק,ואני מכירה את ההיתרים לכבס בגדי קטנים ומגבות. ורציתי לשאול גם עד איזה גיל נחשבים בגדי קטנים?

תודה,.

תשובה

שלום וברכה
אני מבין היטב את המצוקה. כדאי גם להתבונן בצדדים הנוספים של הסוגיה:
א. אמת הדבר שיש להקל בימינו כאשר הכביסה היא במכונת כביסה, אולם מה שאת מציעה אינו קולא, אלא משהו שונה לחלוטין – עבודה בחול המועד, כדי שלא לעבוד קשה לאחר המועד. בדיוק לשם כך נקבע איסור כביסה – כדי שלא נהיה במקום הזה.
ב. מותר לטפל בכתמים שלא יורדים.
ג. חכמים לא התכוונו שנלבש בגדים לא יפים במועד. אולם הם כן התכוונו שלא נשעבד את חול המועד לעבודה. על כן, הם קבעו את איסור כיבוס, והעדיפו שנלבש יומיים את אותם בגדים, ולא נשים את הבגדים והחלפתם לפני חשיבות כבוד המועד וקדושתו.
ד. בגדי קטנים: זה לא לפי גיל, אלא לפי הבגרות הנפשית שלהם, ויכולת השמירה שלהם על בגדיהם. אם הם כל הזמן מתלכלכים – יש להקל ולכבס במכונת כביסה.
כל טוב וחג ממש שמח

כתבות נוספות