שאל את הרב

מה המעלה של רכישת אחוזת קבר בחיים?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 06/08/03 06:15 ח באב התשסג

שאלה

בס"ד

לכב' הרב שלום וברכה!

ברצוני לשאול את הרב האם יש עניין לרכוש חלקת קבר בחיים (כמו אברהם אבינו)?

האם יש עניין להקבר על-יד בני משפחה (כמו אברהם אבינו)?

אם הרב יכול להרחיב בעניין מעלת הקבורה בצפת.

בתודה מראש.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד

הדוגמא של אבינו הראשון אברהם שהתאמץ מאוד לקנות חלקת קבורה לשרה אימנו היא בבחינת "מעשה אבות סימן לבנים".

שים לב שאברהם אבינו משהה את קבורתה של שרה למשך זמן רב ומנהל משא ומתן מיגע וארוך עם בני חת, ובנתיים שרה מוטלת באיזה מידה של חוסר כבוד.
ידע אברהם שכל זה כדאי לשרה על מנת שתקבר בחלקת קרקע שלה.

ראה עוד שבני חת ועפרון אומרים לאברהם לקבור את שרה במערת המכפלה בעוד שהיא שייכת לעפרון. ואברהם מסתייג מכך ורוצה לקנות את השדה לפני הקבורה.

בראשית פרק כג
(ד) גֵּר וְתוֹשָׁב אָנֹכִי עִמָּכֶם תְּנוּ לִי אֲחֻזַּת קֶבֶר עִמָּכֶם וְאֶקְבְּרָה מֵתִי מִלְּפָנָי: (ה) וַיַּעֲנוּ בְנֵי חֵת אֶת אַבְרָהָם לֵאמֹר לוֹ: (ו) שְׁמָעֵנוּ אֲדֹנִי נְשִׂיא אֱלֹהִים אַתָּה בְּתוֹכֵנוּ בְּמִבְחַר קְבָרֵינוּ קְבֹר אֶת מֵתֶךָ אִישׁ מִמֶּנּוּ אֶת קִבְרוֹ לֹא יִכְלֶה מִמְּךָ מִקְּבֹר מֵתֶךָ: (ז) וַיָּקָם אַבְרָהָם וַיִּשְׁתַּחוּ לְעַם הָאָרֶץ לִבְנֵי חֵת: (ח) וַיְדַבֵּר אִתָּם לֵאמֹר אִם יֵשׁ אֶת נַפְשְׁכֶם לִקְבֹּר אֶת מֵתִי מִלְּפָנַי שְׁמָעוּנִי וּפִגְעוּ לִי בְּעֶפְרוֹן בֶּן צֹחַר: (ט) וְיִתֶּן לִי אֶת מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר לוֹ אֲשֶׁר בִּקְצֵה שָׂדֵהוּ בְּכֶסֶף מָלֵא יִתְּנֶנָּה לִּי בְּתוֹכֲכֶם לַאֲחֻזַּת קָבֶר: (י) וְעֶפְרוֹן ישֵׁב בְּתוֹךְ בְּנֵי חֵת וַיַּעַן עֶפְרוֹן הַחִתִּי אֶת אַבְרָהָם בְּאָזְנֵי בְנֵי חֵת לְכֹל בָּאֵי שַׁעַר עִירוֹ לֵאמֹר: (יא) לֹא אֲדֹנִי שְׁמָעֵנִי הַשָּׂדֶה נָתַתִּי לָךְ וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ לְךָ נְתַתִּיהָ לְעֵינֵי בְנֵי עַמִּי נְתַתִּיהָ לָּךְ קְבֹר מֵתֶךָ: (יב) וַיִּשְׁתַּחוּ אַבְרָהָם לִפְנֵי עַם הָאָרֶץ: (יג) וַיְדַבֵּר אֶל עֶפְרוֹן בְּאָזְנֵי עַם הָאָרֶץ לֵאמֹר אַךְ אִם אַתָּה לוּ שְׁמָעֵנִי נָתַתִּי כֶּסֶף הַשָּׂדֶה קַח מִמֶּנִּי וְאֶקְבְּרָה אֶת מֵתִי שָׁמָּה:

אתה רואה שפעם אחת מציעים בני חת לקבור את שרה בחלקת השדה שלהם ואברהם לא רוצה. ופעם שניה עפרון מציע את אותה הצעה ושוב אברהם מסרב.

גם אברהם ויעקב עצמם השתדלו להקבר דוקא במערת המכפלה, וזה גם בגלל שזה מקום מיוחד וגם בגלל שזה שייך להם.

מכאן למדו הלכה שאע"פ שאין מוציאים את המת מקברו על מנת שלא לעורר עליו את הדין. אעפ"כ לכמה צרכים מיוחדים מותר, ואחד מהם הוא לצורך קבירתו בקבורת אבותיו

וראה בשו"ע יורה דעה סימן שסג
(א) אין מפנין המת והעצמות לא מקבר מכובד לקבר מכובד ולא מקבר בזוי לקבר בזוי ולא מבזוי למכובד ואין צריך לומר ממכובד לבזוי. [ובתוך שלו אפילו ממכובד לבזוי מותר כי ערב לאדם שיהא נח אצל אבותיו] וכן כדי לקברו בארץ ישראל – מותר. (ב) אין מוליכין מת מעיר שיש בה קברות לעיר (אחרת) אלא אם כן מחוצה לארץ לארץ: הגה או שמוליכין אותו למקום קברות אבותיו.

הרי למדת כמה חשוב הענין של קבורה במקום ששיך לאדם עצמו.

ולגבי שאלתך על קניה מחיים יש לדעת כי אומרים שיש בזה סגולה לחיים ארוכים וטעם הענין הוא בגלל שהצדיקים לא חוששים מהמיתה וכמו שכתוב "בנים אתם לה' אלוקיכם לא תתגודדו ולא תשימו קרחה בין עינכם למת" למדנו שככל שהאם יותר קרוב לאלוקים בבחינת "בנים" פחות הוא חושש מהמיתה. והצדיקים הגדולים מתו באהבה "מיתת נשיקה". וכתוב על זה בגמרא על זאת יתפלל כל חסיד אליך לעת מצוא" שזוהי המיתה כי במיתת האדם הוא מתקן כנגד כל מה שתיקן בכל ימי חייו.
כך הקונה חלקת קרקע לקבורה מלמד על כך שאינו חושש מהמיתה כי הוא יודע שיש חיים אחרי המוות, ומראה על אמונתו בתחית המתים.

ולגבי מעלת הקבורה בצפת דוקא אומר לך כי היו אנשים מכל העולם משתדלים להקבר בצפת דוקא על פי הפשט כיון שהיא צופה על מירון – קבר הרשב"י שאמרו עליו בגמרא שהוא מסוגל להציל בתפילתו את כל עם ישראל. גם יש בבית הקברות שלה ציונים של גדולי ישראל המיוחדים ובהם האר"י הקדוש ומרן רבי יוסף קארו. ועוד עשרות קדושי עליון שהיו קדושים לעצמם והועילו לכלל ישראל כולו.
לכן כל מי מכלל ישראל שרוצה להיות בקרבתם, משתדל להקבר במקום קדוש ומיוחד זה.

וכתב על זה בעל החסד לאברהם תלמידו של האר"י הקדוש כי היו משתדלים להקבר בצפת כיון שצפת מחוברת בקשר רוחני לחברון וחברון היא השער לגן עדן העליון.

ויהיה רצון שיקוים בך "ובלע המוות לנצח ומחה ה' אלוקים דמעה מעל כל פנים". אמן.


בהצלחה


👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות