שאל את הרב

שבע ברכות מתחת לחופה

חדשות כיפה הרב מאיר צוקרמן 08/12/13 12:31 ה בטבת התשעד

שאלה

שלום הרב-

אנחנו בע"ה מתחתנים בסוף החודש ואנחנו רוצים לדעת האם אפשר שהברכה הראשונה מתחת לחופה ("על פרי הגפן") יאומר על ידי מישהו אחר ולא החתן?

אנחנו רוצים לכבד כמה שיותר אנשים בברכות.

תודה

נילי ואיתן

תשובה

שלום נילי ואיתן, ברכת "מזל טוב" לחתונה שלכם.
מתחת החופה אומרים בסך הכל תשע ברכות, ואין נוהגים שהחתן אומר אף לא אחת מן הברכות...:
שתי ברכות הן "ברכות האירוסין ("ברוך אתה ...בורא פרי הגפן" וברכת "ברוך אתה ... אשר קדשנו במצוותיו... מקדש עמו ישראל על ידי חופה וקידושין") נאמרות על ידי הרב המסדר את החופה. לאחריהן החתן שותה מן היין, ואם הכלה נותנת לכלה לשתות מן היין.
לאחר מכן, החתן נותן את הטבעת לכלה אחרי שמכריז "הרי את מקודשת לי..."
לאחר מכן קוראים את הכתובה.
אחרי קריאת הכתובה מברכים את שבע "ברכות הנישואין". ניתן לכבד אורחים לומר את הברכות, אך ניתן לכבד רק שישה אנשים: את שתי הברכות הראשונות מהשבע ("בורא הפרי הגפן" ו"שהכל ברא לכבודו") יאמר אדם אחד, נותרו עוד חמש לחמישה אנשים.
מנסיון שלי, אם אתם רוצים לכבד אנשים בקריאת שבע הברכות, ואין מדובר ברבנים שמכירים את הברכות "בעל פה", עליכם לומר לכל אחד באיזו ברכה אתם רוצים לכבד אותו, כדי שיוכל לחזור על הברכה כמה וכמה פעמים לקראת החתונה. כבר הייתי בחופות, שאנשים קראו את הברכה בצורה שלא הוסיפה להם כבוד: אדם שלא ידע שמכבדים אותו, ולא הביא איתו את משקפי הקריאה שלו (ואחר כך התלונן ש"הרב לא בסדר, כי האותיות של הברכות כאלה קטנות"...), אדם שלא ידע שמכבדים אותו, ועלה לחופה לברך בלי כיפה על ראשו, ואנשים מהקהל העירו על כך, אדם שקרא את הברכה בצורה מביכה, כי לא הכיר אותה כמו שצריך, וגם מהכתב התקשה לקרוא נכון וברהיטות....
בסוף הטקס, החתן אומר את הפסוק "אם אשכחך ירושלים, תשכח ימיני..." (כדאי שילמד היטב איך קוראים פסוק זה...)

כתבות נוספות