שאל את הרב

דבר תורה לפרשת וישב

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/11/13 20:39 ד בכסלו התשעד

שאלה

וַיַּרְא וְהִנֵּה בְאֵר בַּשָּׂדֶה וְהִנֵּה שָׁם שְׁלשָׁה עֶדְרֵי צֹאן רֹבְצִים עָלֶיהָ כִּי מִן הַבְּאֵר הַהִוא יַשְׁקוּ הָעֲדָרִים וְהָאֶבֶן גְּדֹלָה עַל פִּי הַבְּאֵר: וְנֶאֶסְפוּ שָׁמָּה כָל הָעֲדָרִים וְגָלֲלוּ אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר וְהִשְׁקוּ אֶת הַצֹּאן וְהֵשִׁיבוּ אֶת הָאֶבֶן עַל פִּי הַבְּאֵר לִמְקֹמָהּ: (בראשית, כט, ב-ג).

האדמו"ר מגור, ה'שפת אמת', מבאר פסוקים אלה כמשל לכוחות האדם והעולם, תפקידם, הקשיים שבפניהם והאמצעים להתגבר על קשיים אלה.

ישנה שדה. השדה היא שטח פתוח, שטח הפקר. שטח שיכול לשמש לגידול או לשממה. גם כאשר הוא משמש לגידול הוא יכול לשמש לגידולים שונים עם יתרונות שונים.

בשדה יש באר. הבאר היא מקור המים המחיה את השדה ומאפשר לה להתפתח. הוא סיבת קיום השדה והאמצעי היחיד שיאפשר לשדה להתפתח. הבאר אינה ליד השדה או בצד השדה אלא 'בשדה', בתוך השדה. הבאר היא נקודה מרכזית של מים חיים שמאפשרים את התקדמות השדה למקום המיועד לו.

שלושה עדרי צאן רובצים על הבאר ומסמנים את חשיבותה בצורה 'פעילה'. השדה צמא למים בצורה נסתרת. הצאן צמא למים בצורה גלויה ומאותת לנו שהם הדבר החשוב והמרכזי שבשדה, הדבר היחיד שיאפשר את המשך החיים.

מעל הבאר יש אבן. מחסום, דבר כבד שאין אפשרות לשדה להזיז אותו. גם לצאן אין אפשרות להזיז אותו. הכובד הוא גדול. הוא מכשול שאי אפשר להתגבר עליו. אפילו רועה בודד לא יוכל להזיז את האבן מעל פי הבאר.

העצה היחידה להסרת המכשול מהמים המחיים היא להתאסף, וזאת בשתי צורות:

אפשר לאסוף כמה אנשים. להתחבר בחבורה ובכך, על ידי סיוע הדדי, להתגבר על המכשולים. אם באופן פעיל אדם רותם את כוחותיו לשירות הסביבה ומבין את הקשר בינו לבינה הוא מצליח להתגבר על המכשול.

אפשרות שניה היא האיסוף שעשה יעקב אבינו כאשר התרכז כל כולו, בלי ויתור על אף שריר, על אף תנועה מיותרת, וכך, בריכוז עצמי גדול, לגלול את האבן לבדו.

השדה – אופן ההתפתחות של האדם.

הבאר – נקודת החיים הפנימית, הקדושה והטהורה שהקב"ה נטע באדם. הנשמה האלוקית והנצחית שהיא תמיד טהורה ונקיה.

שלושת עדרי הצאן – חכמה, בינה ודעת. כוחות השכל וההתבוננות בעולם.

האבן – העולם החומרי, העכור והכבד שלא מאפשר להגיע אל המים.

האיסוף הראשון – חיבור אל עם ישראל ואל הבריאה כולה מתוך רצון לקדם את תכני הקודש.

האיסוף השני –

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות