שאל את הרב

אוכל בחג השבועות

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 08/05/13 22:31 כח באייר התשעג

שאלה

שלום רציתי לדעת אם זה בסדר לאכול ארוחה חלבית בערב החג שבועות. או שזה ממש לא משנה.

תודה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום!

כך כתב הרמ"א (או"ח תצ"ג, ג'): "ונוהגין בכמה מקומות לאכול מאכלי חלב ביום ראשון של שבועות. ונראה לי הטעם שהוא כמו השני תבשילין שלוקחים בליל פסח זכר לפסח וזכר לחגיגה כן אוכלים מאכל חלב ואחר כך מאכל בשר וצריכין להביא עמהם שתי לחם על השלחן שהוא במקום המזבח ויש בזה זכרון לשתי הלחם שהיו מקריבין ביום הבכורים".

כלומר: בזמן הרמ"א המנהג היה להתחיל את הארוחה חלבית, להחליף את המפה והלחם ולעבור לסעודה בשרית (וכל היה כמו "שתי הלחם" הקרבן המיוחד שהיו מקריבים בבית המקדש בשבועות).

טעמים נוספים נאמרו למנהג:
א. הר סיני מכונה בתהילים "הר גבנונים" - כמו גבינה.
ב. התורה נמשלה לחלב, שנאמר "לבש וחלב תחת לשונך".
ג. בשבועות שניתנה התורה, נצטוו ישראל בדיני כשרות. מאחר והם עוד לא היו בקיאים בכל דיני הכשרת בשר, הם אכלו באותו זמן רק חלבי.

הרמב"ם כתב (הלכות יו"ט פ"ו, הי"ח) בתור חלק ממצוות שמחת יום טוב אכילת בשר.
לכן ראוי לנהוג שלפחות סעודה אחת תהיה בשרית.

לסיום, מסופר על הרב מרדכי אליהו זצ"ל, ששני יהודים התווכחו אם יש לאכול בשרי בשבועות או חלבי, והויכוח נהיה סוער מאוד, ונוצרה מעין יריבות. כשהגיע הרב לשיעורו, החליט אחד לשאול אותו לדעתו. הרב הבין מנסערות השואל ומהמבטים של היהודי השני מה קרה, ואמר שלשני המנהגים מקור. היהודי לא הסכים לוותר ושאל מה הרב אוכל, והוא ענה "מה שהרבנית מכינה". אז הבינו השואלים את חכמת הרב לעשות שלום ולאחד, ושיותר חשוב מהמנהג הוא שלא לעשות מחלוקת.

כל טוב, וחג שמח!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות