שאלה
שלום כבוד הרב
אחרי הרבה עבודה על נוסחאות מצאתי תורם, האם הרב ממליץ להוציא גמרא עם תיקונים ללא הטעויות שיש בגרסאות השונות במילים ובמשפטים(כולל עוז והדר)?
לשנות את הגרסא לאחת, לפי מה שנראה לי במה שהבנתי בסוגיה עם חבורה בישיבה ואז להוציא את הגרסא הזו לאור בספר מתוקן.
תודה רבה, מחכה לתשובה
*
תשובה
שלום
אסור להגיה ספרים מסברא, עיין רמ"א יו"ד רעט, וידוע מה שכתב הרמב"ן שהגהת ספרים מסברא ראוי לנדות עליה.
לכן אם תרצה להוציא לאור, תוציא את הגמ´ שלנו כפי שהיא, עם הצעות נוסח של הגדולים (רש"ל, ב"ח גר"א וכו') בצד. אתה אל תשנה דבר, וגם את תיקוני הגדולים שים בצד ולא בתוך דברי הגמ´.
בסוף הגמרא אחרי הרי"ף והרא"ש, תוכל להצמיד קונטרס עם הצעות, ובלבד שיש על כך הסכמה.
בהצלחה