שאל את הרב

פסח - מכירת חמץ

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 25/03/12 12:30 ב בניסן התשעב

שאלה

שלום לכבוד הרב!!

לאחר דיון שהתעורר עם אחיי בשבת רציתי לברר סוגיה מסוימת..

אנחנו עושים בכל שנה מכירת חמץ.. ואני יודעת שמכירת חמץ נועדה לאפשר השארת מוצרים שאינם כשרים לפסח בבית - במקום נסתר כמובן.

אחיי אמרו לי שאסור בתכלית האיסור להנשאיר מוצרים ועליי לגמור את כולם לפני החג..

ואני נשעיתי מבולבלת.. שהרי.. למה עושים מכירת חמץ אם כן?

אשמח מאוד אם כבוד הרבה יסביר לי את הסוגיה..

האם מותר לי להשאיר חמץ בבית (כגון" פסטה, תבלינים, חטיפים וכד'?) אני יודעת שאין סיכוי שנסיים את כל המלאי בארון וחבל לי לזרוק - בל תשחית...ואנחנו זוג צעיר עם ילדה שהמוצרים האלה הם כסף לא מועט עבורינו..

שאלה נוספת:

ביתי אוכלת תחליף חלב מסוג סימליאק אדוונס פלוס, חברה שלי ביררה עם שירות הלקוחות והם אמרו לה שהמוצר כשר לפסח, האם אני צריכה לרכוש סטרליזטור, בקבורים ומברשת ניקוי חדשה או ממילא בגלל שהמוצר כשר אין צורך בכך?

אשמח לתשובה!

בברכת חודש טוב!!

תשובה

שלום וברכה

שניכם צודקים.
באופן בסיסי, החובה היא לבער את החמץ. הדבר הנכון ביותר לעשות אפוא הוא לסיים את כל החמץ, לא להשאיר שום חמץ בבית, ולא לעשות שום מכירה.
לפני שנים רבות תוקנה תקנה לצורך מבשלות השכר. בשל העובדה שאדם עובר על חמץ רק אם החמץ שלו, ובשל העובדה שההפסד של מבשלות השכר הוא עצום, הותר להם לעשות פיקציה הלכתית, ולמכור את השכר לגוי, וכך לא יתמוטטו.
יש משפחות רבות שמנצלות את ההיתר הזה כדי להשאיר בבית מוצרי חמץ כפי שתיארת. כיוון שרבים עושים זאת – אני לא יכול לומר שהדבר אסור, וגם רבנים מארגנים את המכירה הזו. אם מוכרים – מותר להשאיר את כל הדברים שתיארת.
האם הדברים ברורים כעת יותר ?

את לא צריכה לרכוש את כל הדברים החדשים, אולם לנקות אותם היטב במים רותחים.


כל טוב

כתבות נוספות