שאל את הרב

קבלת שבת

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 15/12/11 10:44 יט בכסלו התשעב

שאלה

שלום וברכה לכבוד הרב,

ברצוני לשאול, למה נבחרו לקבלת שבת דווקא המזמורי תהילים שנוהגים כיום להגיד? האם יש ביניהם משהו משותף שדווקא הם נבחרו? בנוסף, אשמח לדעת האם הרב יכול להפנות אותי לספר/אתר אינטרנט כלשהו שעוסק בכך גם על דרך הדרש.

תודה רבה מראש וכל טוב.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד
שלום רב,
עשיתי לכבודך עבודת מחקר זעירה, עקרם של הדברים:
עד לתקופתם של מקובלי צפת לא כללה תפלת ליל שבת את ששת המזמורים (תהלים צה-צט, כט) הפותחים את סדר קבלת שבת על פי סידורי התפלה שבידינו היום. רבי יוסף קארו מזכיר אמירת "מזמור שיר ליום השבת" (תהלים צ"ב) לפני תפלת ערבית בליל שבת (בית יוסף, אורח-חיים סי' רס"א, שולחן ערוך, שם, סעיף ד) ואילו הרמ"א ("דרכי משה", טור "אורח חיים", שם) מציין כי "במדינות אלה אין נוהגים לומר מזמור בכניסת השבת".

המנהג להתחיל את תפלת ליל שבת ב"לכו נרננה" נתקן על ידי ר' משה קורדובירו, תלמידו וגיסו של ר' שלמה אלקבץ, ואומץ על ידי קהילות האשכנזים וגם על ידי קהילות תימן, אך לא על ידי הספרדים. קהילות הספרדים הלכו בעקבות האר"י ז"ל שפתח את תפלת קבלת שבת באמירת מזמור כ"ט - "מזמור לדוד, הבו לה' בני אלים"
(מתוך http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/sinay/dodi-2.htm )
הסבר לבחירת הפרקים מצאתי בספר של מינדל "ואני תפלתי" כרך ב'
בקישור http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15758

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות