שאל את הרב

חזרה בשאלה

חדשות כיפה הרב חגי לונדין 05/12/11 14:20 ט בכסלו התשעב

שאלה

שלום הרב,

האם יש מקור למנהגי האבלות (כמו כן ישיבת שבעה וקריעת בגד) וניתוק הקשר , שמתרחש אצל חלק מהעדה החרדית האשכנזית , כאשר מישהו מהמשפחה חוזר בשאלה ? הלא דרך ארץ קדמה לתורה?!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

טל שלום

למיטב ידיעתי אין מקור מפורש שמדבר על כך שצריך לנהוג מנהגי אבילות על מי שחזר בשאלה, אם כי מופיע בכמה ספרי ראשונים שהיו שנהגו כך (רבי גרשום מאור הגולה שישב שבעה על בנו שהמיר דתו). בימינו אנו מביטים על החילוניים כ"תינוקות שנישבו" (ובכלל זה גם מי שגדל ב´חברה דתית´ כי לא ניתן שלא להיות מושפע מהתרבות הסובבת), או במבט עמוק יותר, כפי שמסביר הרב קוק במאמר הדור, שהחילון היום הוא יותר תוצר של תביעה לגודל תרבותי שהחברה הדתית היום לא יכולה עדיין לספק, מאשר תוצר של תאוות; ולכן בוודאי שאנו לא יושבים שבעה על מי שעזב את דרך התורה והמצוות.
בכל אופן לגבי השאלה האם זה סותר את "דרך ארץ שקדמה לתורה". אינני בטוח שזו כוונת המשפט ומכל מקום, צריך ללמד זכות על אותם משפחות שמרגישות, ובצדק, שנטישת הבן/בת את אורח החיים הדתי זהו אסון כבד וכך מביעות את צערן. גם אם אנו לא עושים זאת, לא יזיק לנו ללמוד מכך את היחס הנפשי כלפי קיום תורה ומצוות. שזהו איננו סתם ´פולקלור חביב´ שלא נורא אם אחד מבנינו לא מקיים אותו, אלא זהו עיקר החיים ומי שלא עושה זאת - זוהי קטסטרופה שיש לבכות עליה.

בברכה חגי

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות