שאל את הרב

פדיון הבן

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 10/10/11 11:58 יב בתשרי התשעב

שאלה

האם חובה לערוך טקס פדיון הבן או שזהו מנהג?

כיצד מבצעים את הטקס ומתי יש לערוך אותו? האם אפשר כמה ימים לפני 30 או אחרי 30 יום? (אם נעשה פדיון הבן אין באפשרותנו לערוך אותו ביום ה-30 מפני שהאבא של התינוק נמצא בחו"ל).

מקריאה באינטרנט הבנתי שצריך שיהיה כהן, איך "משיגים" כהן לפדיון ואיפה יש לערוך אותו?

אין לי ידע בעניין ואין לי את מי לשאול אך הייתי מאוד רוצה לערוך את הטקס לבני בבקשה אם תוכלו לעזור לי

בתודה מראש

תשובה

שלום ומזל טוב.

א. הפדיון חובה

ב. אדם שנולד לו בן בכור, לאחר שלושים יום, צריך לפדות אותו, וכך הוא סדר פדיון בכורות. לאחר תחילת הסעודה, נותן האב את בנו הבכור לכהן, והכהן פונה אל האב בשאלה : מה אתה רוצה יותר, את בנך בכורך או חמישה סלעים שאתה חייב לתת כדי לפדותו? ועונה לו האב: את בני בכורי אני רוצה יותר. ואז מברך האב שתי ברכות : האחת - "על פדיון הבן", והשניה - ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה", ומיד נותן לכהן את דמי הפדיון. המנהג כיום לתת לכהן שווי של מאה גרם כסף טהור (יחו"ד ד, נד). אחר כך נוטל הכהן כוס של יין ומברך "בורא פרי הגפן" ושותהו. יש נוהגים שהכהן לוקח הדס, מברך עליו "בורא עצי בשמים" ומריח ממנו (כך נוהגים הספרדים), ויש שלא נהגו ליקח הדס (אשכנזים). לאחר מכן מברך הכהן את הבן בברכת כהנים ומחזירו לאב (טור עפ"י מנהג הגאונים).
ג. תאריך הפדיון הוא ביום השלושים ואחד, ובחשבון הימים כוללים גם את יום הלידה וגם את יום הפדיון. ונמצא שתמיד הפדיון יהיה לאחר ארבעה שבועות ויומיים מן הלידה. למשל, אם הבן נולד ביום ראשון, הפדיון יערך ביום שלישי. ואם נולד ביום שני, הפדיון יערך ביום רביעי ואם נולד ביום שלישי הפדיון יערך ביום חמישי.

ד. כמעט בכל בית כנסת ישנם כוהנים וצריך לדבר עם הגבאי או אחד המתפללים שיקשר ביניכם

ולהלן הרחבה ומקור התשובה מספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א ועייני בספר באתר ישיבה http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=507

כתבות נוספות