שאל את הרב

ענבים

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 08/07/11 01:52 ו בתמוז התשעא

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב וברכת ד. היום אכלתי ענבים, ולאחר אכילתן התעוררו אצלי מספר שאלות בקשר לבדיקת הענבים ובקשר לדברים שאולי היתי אמור לבצע ולא ביצעתי. חיפוש באינטרנט לא העלה תשובות לכל שאלותי, ולכן אשמח אם תענה לי כאן. שאלתי היא על ענבים ירוקים, אך אשמח לתשובה גם על יתר הסוגים.

1. בחלק מן הענבים היו על הקליפה "שפשופים" (אני לא יודע להסביר את זה טוב יותר) חומים כאלה. האם היה מותר לאכול ענבים אלו?

2. בחלק מן הענבים על הקליפה היו נקודות או נקודה בודדת בצבע שחור. האם היה מותר לאכול ענבים אלו?

3. בחלק מן הענבים היה גם נקודה / נקודות שחורות וגם "שפשופים" חומים- ענבים אלו גם מותרים באכילה?

4. ראיתי גם ענבים עם חלק גדול ושחור. כמובן שלא אכלתי, אך שאלתי היא האם לאחר גילוי ענבים אלו היה מותר להמשיך ולאכול את יתר הענבים מאותה השקית / האריזה / הקופסה וכו'?

5. כיצד עלי לנהוג כאשר אני אוכל ענבים? כיצד ניתן להסיר דאגה ולוודא שהם אכן לא נגועים וניתן לאוכלם בראש שקט? האם בדיקה חיצונית מספיקה?

סליחה על ריבוי השאלות ותודה רבה כבוד הרב. אשמח לפירוט על יתר הפירות שמותרים באכילה ללא כל חשש לנגע מסוים, ועל פירות שיש להיזהר באכילתן. כמו כן, אשמח לשיטה כיצד עלי לנהוג בפירות שיש חשש לנגע.

סופ"ש נעים ותודה רבה מראש! שבת שלום ומבורכת!

תשובה

בס"ד

שלום וברכת ד'

ענבים יש בהם פעמים שזבוב עוקץ אותם ואז רואים לתוך הענב כתם חום ובמרכזו יש את העקיצה, את זה יש להרחיק מכיוון שהוא חרק שהטיל שם רימה, מקרים אלו מצויים בד"כ בגידולים פרטיים, אולם רוב הענבים שגודלו אצל חקלאים יהודים שהקפידו על טיפול טוב במטע אין בהם בעיות ואפשר לשטוף ולהסתכל חיצונית ולאכול. שפשופים חיצוניים או נקודות שחורות שאינן יורדות ואינן עמוקות אין בהם בעיה.
אינני מבין את כל הציורים שתיארת, אולם ההגדרה היא כפי שכתבתי לך, שאר הדברים ברובם אלו מכות ושפשופים חיצוניים, ובשטיפה והתבוננות חיצונית אפשר לאכול.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

כתבות נוספות