שאל את הרב

נוסח רצוי לברכת כלה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 13/04/11 14:45 ט בניסן התשעא

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב,

רציתי לדעת האם בנוסח זה של ברכת הכלה אני אמורה לברך עם שם השם בברכה בסוף: "ברוך אתה ה' משמח חתן וכלה", או שמברכים בלי שם ה'?

אֱלוֹהִים מוֹשִׁיב יְחִידִים בַּיְתָה.

וַיֹאמֶר אֱלוֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ.

וַיִבְרָא אֱלוֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלוֹהִים בָּרָא אוֹתוֹ.

וַיִבֶן ה' אֱלוֹהִים אֶת הַצֶּלַע אֲשֶׁר לָקַח מִן הָאָדָם לְאִישָׁה וַיְבִיאֶהָ אֶל הָאָדָם. וַיְבָרֶךְ אוֹתָם אֱלוֹהִים וַיֹאמֶר לָהֶם פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ. אַתָּה הוּא ה' הָאֱלוֹהִים, הָאֵל הַגָּדוֹל, הַגִּיבּוֹר וְהַנּוֹרָא. אַתָּה עָשִׂיתָ אֶת הַשָׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ. אַתָּה הוּא יוֹצֵר הָאָדָם וְנָפַחְתָּ בּוֹ רוּחַ וּנְשָׁמָה. וּבָרָאתָ אִישׁ וְאִישָׁה וְרָשַׁמְתָּ בָּהֶם שִׁמְךָ הַקָּדוֹשׁ - יו"ד בְּאִישׁ וְה"א בְּאִשָּׁה, לְמַעַן דַּעַת וּלְלַמֵּד אוֹתָם לֵאמֹר: זָכוּ - שְׁכִינָה בֵּינֵיהֶם.

לָכֵן אֲנִי הַכַּלָה ______ הַנִיצֶּבֶת לְפָנֶיךָ הַיוֹם, ה' הָאֱלוֹהִים, אֱלוֹהִים קְדוֹשִׁים, הַמוּכֶנֶת וּמְזוּמֶּנֶת בִּקְדוּשָׁה וּבְטָהֳרָה כְּדַת מֹשֶׁה וְיִשְׂרָאֵל עֳבָדֶיךָ לְהִיכָּנֵס לַחוּפָּה עִם הֶחָתָן אִישִׁי _____ .

הִנְנִי מַפֶּלֶת תְּפִילָּה וְתַחֲנוּנִים לִפְנֵי כִּסֵּא כְּבוֹדֶךָ בָּעֵת וּבָעוֹנָה הַזֹּאת, שֶׁאַתָּה מוֹחֵל לִי וּלְאִישִׁי עַל כֹּל עֲווֹנוֹתֵינוּ, וְחַטֹּאתֵינוּ וְאַשְׁמוֹתֵינוּ,

כַּכָּתוּב: "מָצָא אִשָּׁה - מָצָא טוֹב וַיָּפֶק רָצוֹן מֵה'",

וְעֲווֹנוֹתֵינוּ מִתְפַּקְּקִין עַל יְדֵי תְּשׁוּבָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים וְחוּפָּה.

וְיִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ, ה' צוּרי וְגוֹאֲלִי. אָמֵן.

שַׂמֵּחַ תְּשַמַּח רֵעִים הָאֲהוּבִים, כְּשַׂמֵּחֲךָ יְצִירְךָ בְּגַן עֵדֶן מִקֶּדֶם.

בָּרוּךְ אַתָּה מְשַׂמֵּחַ חָתָן וְכַלָּה.

תודה וחג פסח שמח וכשר!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

נוסח התפילה שאת מצטטת לא מביא את שם ד' ובצדק. לא מקובל כיום להמציא ברכות חדשות אלא לברך על פי תקנת חז"ל. התפילה שאת מצטטת איננה מדברי חז"ל ולכן אינה נחתמת בשם ד'.

יש נוסחים שונים ומגוונים של ברכות כלה את יכולה לעיין בקישור
https://www.kipa.co.il/wedding/show_all.asp?cat=1615

אני ממליץ לך לנסות ולנסח לעצמך תפילה אישית שלך לקראת כניסתך לחופה. לדעת רבי נחמן רצוי שכל אדם יתפלל על עניניו לפני ד', ודאי ראוי לכלה לבטא את תחינותיה ובקשותיה מד'.

תתרכזי בדברים שחשובים לך לקראת החתונה (בנוסח שאת הבאת אין בכלל תפילה על הזוגיות ועל המשפחה שמבקשים להקים...) לאחר מכן תחפשי פסוקים שמתאימים לבקשות הללו. לבסוף תנסחי לעצמך את התפילה שלך!

את יכולה להראות את הנוסח שלך לחתנך ולהתיעץ גם אתו.

התהליך ובודאי התוצר הם הכנה רוחנית משמעותית וטובה לקראת החתונה.

חג שמח ומזל טוב

כתבות נוספות