שאל את הרב

הפלגה בשבת

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 31/03/03 03:13 כז באדר ב'

שאלה

האם מותרת הפלגה באוניה? יציאה ביום חמישי עגינה ביום שישי לפני כניסת השבת באזה אי הפלגה וחזרה ביום שבת בצהריים עגינה במוצאי שבת וירידה לחוף רוב נוסעי האוניה יהודים הצוות ואנשי הסיפון גויים

תשובה

כתוב בשולחן ערוך: בסימן רמח סעיף א' "מותר להפליג בספינה אפי' בערב שבת אם הולך לדבר מצוה ופוסק עמו שישבות, ואם אח"כ לא ישבות - אין בכך כלום. אבל לדבר הרשות אין מפליגין בספינה פחות משלשה ימים קודם השבת".
והטעם ש"אין מפליגין בספינה פחות משלשה ימים קודם השבת הטעם משום עונג שבת שכל שלשה ימים הראשונים יש להם צער ובלבול" אבל אחר כך הם מתרגלים וכך . והאיסור שעושה בעל הספינה בנסיעה בשבת אינו על היהודי כיון שהוא כקבלן העושה לצורך שכרו.
וכשמותר להפליג מערב שבת - אם נכנס בספינה בערב שבת וקנה בה שביתה אע"פ שמפלגת בשבת מותר והוא שלא יצא מהספינה מעת שקנה שביתה:
ולדעת הרמ"א אין מוחין בידי מי שנכנס לספינה בערב שבת ויצא ממנה ועלה לה שנית בשבת שהיא מפליגה בה. אבל ניראת דעתו שזה לא טוב לכתחילה – רק שלא מוחין בידי מי שעושה כן בגלל שיש בזה זילות של שבת.
ולכן אם יוצאים ביום חמישי זה לא בסדר אלא אם כן זה לדבר מצוה כגון לעלות לארץ ישראל.
אם יוצאים ביום שלישי ועוגנים בדרך באיזה מקום ביום שישי – אין בכך חשש. ואפילו אם יפליגו בהמשך בשבת עצמה – מותר להשאר בספינה מיום שישי לשם כך.


בהצלחה

כתבות נוספות