עליה לתורה-בר מצוה - שאל את הרב - כיפה

שאל את הרב

מתייגי השבוע
שאל את הרב שאל שאלה

עליה לתורה-בר מצוה

תוכן השאלה:
שלום לך כבוד הרב
אני בן 22 השבוע
ואני רוצה לקרוא בתורה את הפרשה שלי,אך אני לא כ"כ זוכר מה היתה הפרשה לכן אביא לך את התאריך המדויק לועזי ועברי ואשמח אם תעזור לי לבדוק מה הפרשה שלי
(ואם הפרשה של הבר מצוה והתאריך הנוכחי של השנה זה לא אותה פרשה) מה אני צריך לקרוא?

תאריך לועזי:6/1/89
תאריך עברי:כ"ט בטבת תשמ"ט

ותמיד הולכים השבת שבאה אחרי היום נכון?(לפי ספרדי אני מתכוון)

ואם יצא לי יום שבת עצמו ?

טוב בכל מקרה אשמח אם תענה לכל שאלותיי ותבהיר לי איזה פרשה אני צריך לקרוא והאם זה משתנה משנה לשנה?
כלומר שאם שנה הבאה וכן הלאה ארצה לקרוא את הפרשה ששייכת לי אני יצטרך אולי פרשה אחרת לקרוא?

קוראים לפי יום ההולדת או לפי הבר מצוה(ואז זה לא משתנה)?

וביום ההולדת שלי שיבוא לטובה אני אומר תחנון הכל רגיל?


כל טוב

תוכן התשובה:
א.הפרשה שלך היא וארא לכל החיים, קובעים לפי איך שהיה בגיל 13.
ב. יום הולדת אינה סיבה שלא להגיד תחנון. בכלל יום הולדת אינה חגיגה יהודית, והיא העתקה מהגויים. (במקרא יש יום הולדת רק לפרעה... וגם זה לא בטוח שמתפרש כחגיגת יום הולגת ואכמ"ל). לגויים אין כמעט חגים, והם מחפשים סיבה למסיבה, מכאן יום הולדת יום המשפחה וכו´ וכו´...
רק חגיגת 13 אנו מציינים כיוון שזו חגיגה לעתיד שמחה על שמתחייב במצוות. יום הולדת הוא ציון העבר ואין בו שום עניין.

ביחס לבן יהודיע שמוזכר בתגובות. אכן מפורש בבן יהוידע כרך א´ ברכות דף כח ע"א שדעת הבן איש חי היא שיש ביום הולדת עניין וזה יום שיש לאדם "מזל חזק ומוצלח" . בכל מקרה הדיוק שלו מהמעשה ברבי אלעזר בן עזריה ממש לא משכנע. אני מפנה את המגיב לסוגיה המקבילה בירושלמיברכות פ"ד ה"א, שם כתוב שרבי אלעזר בן עזריה היה בכלל בן 16 ואין זכר לכל הביטוי "ההאו יומא" וממילא כל הדיוק מבחילה מכבוד תורתו של הבן יהוידע עומד על כרעי תרנגולת. וזה שנהגו כך בקרב יהודי עיראק ממש לא מוכיח כלום, בדיוק כמו שזה שהאשכנזים מתחפשים בפורים לא מוכיח שזה מנהג שמקורו הוא בישראל ודי לחכימא ברמיזא.

התשובה התקבלה מהרב צבי יניר
בתאריך ב שבט תשע"א

הוספת תגיות

מהן תגיות?
תגיות הן מילות חיפוש המתארות תוכן. התגיות מאפשרות למיין את השאלות ולמצוא אותן ביעילות ובמהירות.
באיזה מילים כדאי להשתמש ליצירת תגיות?
התשובה הטובה ביותר לשאלה הזו היא: לו היית נדרש לחפש שאלה הדומה לשאלה הזו באילו מילים היית מנסה לחפש אותה?
עדיף לא להשתמש בצמדי מילים או במשפטים שלמים כתגיות.

רק חברים בכיפה יכולים להוסיף תגיות לשאלה התחבר

תגובות
כתוב תגובה



תמונה
1. לרב יניר
תושב פ"ת 1/2/2011
לפני שמחליטים שזה אירוע של הגויים ושאין בו שום ענין כדאי שכבודו שליט"א יעיין במה שנהוג אצל יוצאי יהדות עירק ובמה שכתב על זה הרב הגאון המקובל האלקי רבינו יוסף חיים זיע"א בספרו בן יהוידע על מה שנאמר בתלמוד על רבי אלעזר בן עזריה "בההוא יומא אתרחיש ניסא" ולא בההוא זמנא עיין שם ותרוה צמאונך ואולי תשנה קצת את התייחסותך לגבי מתן תשובות בהצלחה

תגובת הרב


כל הדברים שכתבתי לקוחים ממאמר ארוך שכתב הרב ישראלי. אני אחפש בבן יהוידע. בכל מקרה כידוע לך יש כל מיני מנהגים שאינם ממקור ישראל, וזו שעדה אחת בלבד נוהגת כך רק מחזק את הטענה של הרב ישראלי.

תמונה
2. תגובה לתגובה
תושב פ"ת 1/3/2011
ברגע שאתה חתום על התשובה ולא הרה"ג ישראלי זצ"ל אין מה להתבייש בלקחת אחריות ולא להסתתר סביב רבנים אחרים שלא ציטטת אותם במפורש ועל זה אמרו חכמינו ז"ל חכמים היזהרו בדבריכם , ורק אם הדבר ברור לך כאחותך שהיא אסורה אמרהו ואין חובה לענות על תשובות טרם שנתבררו כשמלה . דבר נוסף תעיין היטב במקור שציינתי ותשדרג את תשובתך בהתאם למה שנכתב בתלמוד ובהתייחסותו של הבן איש חי זצ"ל ומיני וממך יתקלס עילאה.היה שלום

תגובת הרב


אני ממש לא מתבייש לקחת אחריות, התהדרת בבן איש חי, ולכן התהדרתי ברב ישראלי. אם לא הייתי חושב כל לא הייתי כותב זאת. אני עומד על דעתי (עדיין לפני קריאת הבן איש חי) שיום הולדת אינו ממקור ישראל. הרב ישראלי הוא לא הראשון שהעיר על כך, לא חסרים תשובות שמעידות שזה משהו ש"התחדש" בדורות האחרונים.

תמונה
3. לתושב פ
1/7/2011
נראה לי שאתה צריך קצת לעבוד על הענווה וכבוד תלמידי החכמים שלך.
תמונה
4. פוק חזי...
1/8/2011
לתושב פ"ת, כמה ימי הולדת של גדולי ישראל אתה מכיר? לפי מה שאתה רואה מסביב, עם ישראל הרבה יותר החשיב את ימי הפטירה ולא ייחס חשיבות לימי הולדת. ולא סביר להניח שהם לא היו ידועים לגדולי ישראל עצמם מכיוון שכל אחד מהם בוודאי ידע באיזה תאריך נתחייב במצוות אך נראה שהם כלל לא טרחו לציין יום זה במשך ימי חייהם. ואם בכלל, יום הולדת לא אמור להיות "יום חגיגה ושמחה" אלא יותר יום של חשבון נפש, כמו "יום כיפור אישי" כפי שהעיר הרבי מליובאוויטש זצ"ל כאשר לכבוד יום הולדתו, הוזמן לבית הלבן, וזה מה שענה לנשיא ארה"ב.
תמונה
5. תגובה לתגובה
תושב פ"ח 1/9/2011
"איזהו חכם הלומד מכל אדם" גם אם הוא רק תושב.שמחתי ששדרגת את תשובתך אבל בכל זאת כמה הערות: כתבת 1."יום הולדת אינה חגיגה יהודית" מה רצית לומר לשואל שאם הוא חוגג אזי הוא גוי ? 2. יום הולדת ציון העבר ואין בו שום עניין אעפ"י שהשואל הדגיש בפניך שהוא ספרדי. 3. הזכרת רק חלק מדברי הבן אי ש חי זצ"ל ולא כתבת אותם במילואם, וכך כותב הרבינו יוסף חיים זצוק"ל על התלמוד בבלי ברכות כח, וז"ל: "דידוע שיום הלידה יהיה המזל של האדם חזק בו ומוצלח . על כן נוהגים שכל אדם יעשה יום הלידה יום טוב לעצמו" עכ"ל

תגובת הרב


1. לא, רציתי לומר לו שהמקור לחגיגה אינו יהודי, והוא אומץ רק בדוקרות האחרונים. 2. גם אם אתה צודק, לא כל ספרדי הוא עיראקי ונוהג כבן איש חי. בכל מקרה אני לא מחוייב לפסוק לפי הבן איש חי. וכל זמן שהוא שאל אותי אני אפסוק לפי מה שאני מבין 3. 4. שאר הדברים שכתבת אינם ראויים לתגובה ולכן צןנזרו. לא ביקשתי ממך ציונים. אני מבקש ציונים רק מהקב"ה. אני מבין שאתה בחנת רבנים בדורות הקודמים ובימינו ואתה יודע בדיוק היכן למקם כל אחד. באמת כל הכבוד לך ולצניעות שלך. 5.לא מדובר בגירסה אחרת , אם היה לך מושג בירושלמי וביחס שבינו לבבלי, היית יודע שהירושלמי הוא המקור האותנטי של כל סוגיה.