שאל את הרב

צום עשרה בטבת ביום שישי

חדשות כיפה צוות ישיבת ההסדר מעלות 09/12/10 09:33 ב בטבת התשעא

שאלה

השנה יחול צום עשרה בטבת ביום שישי בא,

הם את הצום "שוברים" בסעודת שבת?

ואז יןצא שצמים גם קצת בשבת

תודה על תשובותך.

שבת-שלום.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה.

כתב השו"ע באו"ח סי' רמט: אם קבל עליו להתענות בע"ש, צריך להתענות עד צאת הכוכבים, אם לא שפירש בשעת קבלת התענית עד שישלים הצבור תפלתן.
דברי השו"ע מדברים בתענית יחידים שצריך להמשיך לצום עד אחרי התפילה בע"ש אם לא אמר אחרת כשקיבל את התענית.
ברמ"א הביא י"א שלא ישלים אלא יצום עד שיוצאים הציבור מבית הכנסת וכתב: "לכן בתענית יחיד לא ישלים.. ובתענית צבור ישלים, והכי נהוג.
וכתב משנ"ב: "האי י"א ס"ל דבין בתענית יחיד ובין בת"צ כגון עשרה בטבת שחל בע"ש לא יתענה רק עד שיצא מבהכ"נ דאז כבר קבלו שבת בתפלה שמתפללים מפלג המנחה ואילך.. ובתענית ציבור חמירא מזה וצריך להשלים כדין ואפילו תנאי לא מהני דלאו בדידיה תליא מילתא.
ז"א, שבתענית ציבור בכל מקרה יהיה חייב להשלים עד צאת הכוכבים גם אם התפלל מוקדם.
ביאור הלכה ד"ה אם לא וכו' כותב שבבית יוסף משמע שמצדד להגיד שאם רוצה משלים ומביא בהמשך את דעת המהרי"ל שכתב שלעצמו הוא מחמיר כמו כמה גדולי אשכנז. הביאור הלכה כותב שנראה לו שהרמ"א כתב להחמיר כי העולם נהג כמהרי"ל והחמיר על עצמו.

למסקנה כתב הרב שלמה גאנצפריד, בסי' קכא סעיף ו: "אבל אם חל עשרה בטבת בערב שבת מתענין ומשלימין", לכן גם השנה, אם לא יבנה עד אז בית המקדש, נצום עד לאחר צאת הכוכבים.

ובע"ה שנשמע שנבנה בית המקדש ולא נצטרך לצום עוד.
חיים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות