שאל את הרב

אישה - גולם או כלי?

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 02/11/10 15:48 כה בחשון התשעא

שאלה

לכבוד הרב שלום!

לפני כמה זמן אמרו לי משפט שלא היצלחתי לפר שאותו ואף מורה לא מוכנה להסביר לי אותו מסיבהות לא מוסברות.. אשמח אם תגיד לי מה הוא אומר- "אין האישה כורתת ברית לבעלה אלא אם כן עושה ככלי".. אם אתה יודע את המקור שלו אני אשמח לדעת תודה רבה.

תשובה

לשואלת שלום רב.
מקור המשפט הוא במסכת סנהדרין כ"ב.
הגמרא עוסקת שם בחשיבותם של נישואים ראשונים, מתוך רצון ללהעודד את הזוג שלא למהר להתגרש, שלא על כל שטות או מריבה קטנה ירוצו לפרק את הנישואין. לכן הגמרא מדגישה שהאהבה של הזיווג הראשון היא יותר מכל דבר אחר. וכך פותחת הגמרא שם "בוא וראה כמה קשים גירושין... כל המגרש את אשתו הראשונה, אפילו מזבח מוריד עליו דמעות... שנאמר... "כי ה' העיד בינך ובין אשת נעוריך, אשר אתה בגדתה בה והיא חברתך ואשת בריתך" כלומר המזבח, שבא לקשר וחבר בין האדם לבין הקב"ה, מוריד עליו דמעות כשהוא מתגרש. כלומר יש בכך פגיעה בקשר בין האדם לבין הקב"ה!. ובהמשך "כל אדם שמתה אשתו הראשונה כאילו נחרב ביהמ"ק בימיו" וכן "כל אדם שמתה אשתו הראשונה עומו חשך בעדו".
כחלק מזה, באה הגמרא לתאר איך האהבה ההגדולה ביותר של האישה היא לבעלה הראשון. "אמר רב שמואל בר אוניא משמיה דרב אשה גולם היא ואינה כורתת ברית אלא למי שעשאה כלי ". המלים גולם וכלי כאן אינם במשמעות המקובלת היום. הגמרא מחלקת בכמה מקומות בין "גולם" במשמעות משהו גולמי (כמו חומר גלם) שעדיין לא עובד, שעדיין איננו שלם, אין לו חשיבות, אין לו משמעות, לבין "כלי" כשהוא שלם ובעל משמעות. (מושג זה מופיע למשל בדיני טומאה וטהרה ובהלכות שבת). כאן מובא משל זה בהקשר של הנישואין. לפני הנישואין האדם אינו שלם, הוא במצב גולמי, ורק אחרי החתונה הוא הופך להיות כלי שלם, כלומר בעל משמעות וחשיבות. (במקומות אחרים מופיע רעיון זה כלפי הבעל, שהוא איננו שלם עד שהוא מתחתן עם אשתו. ולפני כן הוא נקרא "חצי איש", ואין הברכה שורה על משהו פגום - זוהר פרשת האזינו ועוד). לכן נאמר כאן שהאהבה הגדולה ביותר של האישה, היא לבעל בנישואין הראשונים, שבהן היא הופכת להיות אדם שלם. ולמעשה אומרת הגמרא לגבר, לעולם לא תמצא מישהי שתאהב אותך כמו שאוהבת אותך אשתך הראשונה. ושוב, מטרת מאמר זה לחזק את הקשר הזוגי בין השניים, שיבינו את עוצמת הקשר ויטפחו את האהבה הטבעית ביניהם.
זהו ההקשר, וזאת המשמעות.
בברכה
אפי קיציס

כתבות נוספות