שאל את הרב

מדרש ''ענווים הגיע זמן גאולתכם''

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 26/10/10 20:53 יח בחשון התשעא

שאלה

שלום הרב.

נתקלנו בעיבוד של מדרש חז"ל בשיר "ענווים" של יוסי גרין: "בשעה שמלך המשיח בא עומד על גג בית המקדש, משמיע לישראל ואומר: ענווים, ענווים, הגיע זמן גאולתכם. ואם אין אתם מאמינים - ראו באורי שזורח"

אחרי קריאות רבות, רבו גם הקושיות -

1. המרכזית שבהן - כיצד ייתכן שמלך המשיח בכבודו ובעצמו, עומד על גג בית המקדש - שיא גילוי השכינה כביכול - ובכל זאת יש צורך להוסיף ולהגיד: "אם אין אתם מאמינים" - כיצד ייתכן שנעמוד בעזרת ה' במהרה במצב זה, ועדיין יהיה מי שלא יאמין?! כיצד יראה לאור מדרש זה שיא תהליך הגאולה?

2. מי הם אותם "ענווים"? מדוע נבחר דווקא שם זה לעם ישראל בהקשר לגאולה? (ולא ביישנים, נביאים וכו')

3. "ראו ב|הדגש|אורי|סדגש| שזורח" - אורו של מלך המשיח? לא אורו של הקדוש ברוך הוא?

האם הרב יוכל להפנות אותנו אל מקורות נוספים בנושא (אם אפשר נוגעים למדרש המסויים, ולא באופן כללי על גאולה)?

* אני שולחת שאלה זו אל מספר רבנים - הן מפאת הרצון להרחיב בנושא ולשמוע מגוון דעות ופירושים, והן מפאת קוצר הזמן - אנחנו מעוניינות להכין דף מקורות ושיעור לחברותינו בהקדם. מקווה שזה בסדר.

תודה עצומה על עבודת הקודש שאתם עושים.

:)

תשובה

שלום,

לפי שאלתך נראה שכבר עבר זמנה ובטח ערכתם את דף המקורות שלכם, ורק עכשיו התפניתי לעיין בעניין. ובכל זאת השאלה מעניינת והחלטתי לבדוק אותה "לשמה".
המדרש המקורי הוא בפסיקתא רבתי, פרשה לו, וזה לשונו:
שנו רבותינו בשעה שמלך המשיח נגלה בא ועומד על הגג של בית המקדש (והיה) [והוא] משמיע להם לישראל ואומר להם ענוים הגיע זמן גאולתכם ואם אין אתם מאמינים ראו (באורו) [באורי] שזרח עליכם שנאמר קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח ועליכם בלבד זרח ולא על אומות העולם שנאמר כי הנה החשך יכסה ארץ וערפל לאומים ועליך יזרח ה' וכבודו עליך יראה באותה השעה מבהיק הקדוש ברוך הוא אורו של מלך המשיח ושל ישראל וכל אומות העולם בחושך ואפילה והולכים כולם לאורו של משיח ושל ישראל שנאמר והלכו גוים לאורך מלכים לנגה זרחך (ישעיה ס' ג') ובאים ומלחכים עפר מתחת רגליו של מלך המשיח שנאמר (ואיים לפניו יחלו ועפר רגליו ילחכו) [ועפר רגליך ילחכו] (שם מ"ט כ"ג) ובאים כולם ונופלים על פניהם לפני משיח ולפני ישראל ואומרים להם נהיה לך ולישראל עבדים וכל אחד ואחד מישראל לו שני אלפים ושמונה מאות עבדים שנאמר והיה ביום ההוא אשר יחזיקו עשרה אנשים מכל הלשונות הגוים והחזיקו בכנף יהודי לאמר נלכה עמכם כי שמענו אלהים עמכם (זכריה ח' כ"ג).
כמה הערות:
א. למעשה המדרש מהווה פיתוח של פרק ס בספר ישעיהו עצמו המתאר את ישועת ישראל המופיעה תוך כדי כך ש"והלכו גויים לאורך ומלכים לנוגה זרחך".
ב. הפסוק הראשון בפרק ס פונה לירושלים או לעם ישראל והמילה "אורך" שבו מתייחסת לא לאור של ה' אלא להקרנת כוח רוני מחודש המוקרן מתוכם.
ג. יש שילוב חשוב ומרתק בין "האור" היוצא מלמטה, מירושלים או מעם ישראל, לבין "כבוד ה' עליך זרח" המתאר את האור הבא מלמעלה והמאיר את החושך שבעולם לפני הגאולה. מעניין שמגירסה שלפנינו המדרש יש ספק עם לכתוב "באורו" המתייחס לאור של ה' או "באורי" המתייחס לאור של המשיח.
ד. מתוך פשט הפסוקים המדרש הרחיב את מושג האור העולה מלמטה, העולה מתוך העולם והאדם, וחיבר אותו לדמות המרכזית המביאה את אותה הגאולה המתוארת בפרק - המששיח. זאת על אף שדמות כזאת איננה מופיעה בפרק. ייתכן ויש לומר שהתפקיד של המשיח הוא למצות ולהקרין באופן ממוקד את האור הנמצא תמיד בירושלים ובעם ישראל.
ה. לגבי שאלותיכם על המדרש - הביטוי "ענווים" מתאר בעיניי את עם ישראל בשעה בהם ראויים לגאולה. הרי הגאולה תבוא לא מתוך כך שאנו נהיה נביאים אלא מתוך התקדשות והיטהרות היורדות לתוך החיים, מתוך צניעות בחיינו ותמימות באמונה ובמעשים. הביטוי "אם אינכם מאמינים" במדרש אינו מתייחס לאמונה בה' אלא באמונה בגאולה עצמה. עם ישאל במדרש עבר ייסורים חזקים בגלות וכבר קשה לו להאמין אחרי שנים של ציפיה שלא התממשה שאכן הנה הגאולה כאן. על כן פונה המשיח לעם ומזמין אותםלהביט באורם, באורו באור ה'.
ו. העמידה על בית המקדש הינו עניין קשה להסביר את משמעותו. ככל הנראה זוהי במסורת המדרשית שבית המקדש השלישי יירד באש מן השמים כאשר ה' בכבודו ובעצמו יבשר את הגאולה. המשיח עומד עליו כביטוי חזק לבשורה זו כאשר מתאחד ביאתו להופעה הניסית של המקדש.
ז. ימצאתי את זה בנצח ישראל, פרק כו למהר"ל שבוודאי מעמיק את הדברים שכתבתי
"ובמדרש (ב"ר ב, ה) רבי חייא רבה אמר, מתחילת ברייתו של עולם צפה הקב"ה המקדש בנוי וחרב [ו]בנוי. "בראשית ברא אלקים וגו'" (בראשית א, א), הרי הוא בנוי, כדכתיב (ישעיה נא, טז) "לנטוע שמים ליסוד ארץ ולאמר לציון עמי אתה". (בראשית א, ב) "והארץ היתה תוהו ובהו", הרי זה חרב, כדכתיב (ירמיה ד, כד) "ראיתי הארץ והנה תוהו וגו'". (בראשית א, ג) "ויאמר אלקים יהי אור", זה בנוי ומשוכלל, שנאמר (ישעיה ס, א) "קומי אורי כי בא אורך", עד כאן. פירוש דבר זה, מה שנרמז ענין בית המקדש בתחילת בריאת עולם, כי ראוי דבר שהוא עיקר בבריאה, והוא שלימות הבריאה, שהוא קודם. ואף כי אינו יוצא אל פעל השלימות לגמרי, ואדרבה, הוא מאחר לצאת אל פעל השלימות, כמו שהתבאר למעלה, מכל מקום התחלתו קודם הכל, רק כי ההשלמה אינו בתחלה, ודבר זה מבואר בבירור. ולכך נרמז ענין בית המקדש בתחלת בריאת העולם:"
בברכה, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות