שאל את הרב

דין אשת יפת תואר

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 27/07/10 23:08 טז באב התשע

שאלה

שלום,

את השאלה שלחתי כבר פעמיים ומשום מה לא עונים לי!

אני אשמח לקבל תשובה.

האם דין אשת יפת תואר נוהג היום, ומדוע?

בבקשה אם הרב יוכל להתייחס לעניין המוסרי בו התורה "נכנעת" ליצר הגברי. קראתי שבמלחמה מותר לעשות דברים לא "מוסריים" אם אין ברירה כמו לקחת אוכל ממכולת וכד", אולם בעניין הזה אני מתקשה. מה עוד שידוע שצדיקים יצאו למלחמה.

כיצד האישה יכולה להיות כל כך 'שקופה', גם אם היא גויה, וכיצד הדבר לא יפגע בגבר, באישתו המחכה לו בבית (ומקווה שיחזור בריא ולבד...)ובמה שביניהם.

ברור לי שאני לא מבינה עד הסוף כי אני לא מערערת על המוסר האלוקי.

חיפשתי קצת בשות"ים אך לא מצאתי התייחסות לשאלות אלה, אלא יותר למעמדה של אותה אשת יפת תואר לאחר שנלקחה.אשמח גם לקבל שו"ת\ אם הרב ימצא, המתייחס לעניין שהעלתי.

תודה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

קבלתי את השאלה רק עתה לראשונה.

א. דין אשת יפת תואר אינו נוהג היום, מסיבות רבות ומגוונות. אמנם, מבחינה הלכתית עקרונית היה מקום לומר שהדין נוהג, אולם בשל העובדה שאין בכלל כיום מציאות של מחנה שביה בו יש נשים שבויות וכדו', ובכלל דיני המלחמה המבוססים (לאור דברי הרב ישראלי זצ"ל) מבוססים על הנוהג בין האומות – אין הדין נוהג כלל וכלל בזמן הזה.
ב. אמת הדבר שהעובדה שהתורה "נכנעת" ליצר (במקרה הזה הגברי) נראית חריגה מאוד, אולם למעשה ניתן למצוא אותה במקומות נוספים, והדבר מלמד על יחסים מורכבים מאוד בין האידיאל התורתי המוחלט ובין ההכרה של התורה בחולשות אנוש. אדגים בקיצור בשלושה מקרים: תחילת פרשת בשלח, בו הקב"ה "נכנע" לחולשת העם, ולא מוביל את העם דרך ארץ פלשתים; תחום שני הוא הסבר מצוות הקורבנות לפי ביאורו של הרמב"ם; תחום שלישי הוא שלל המצוות בהם ראשונים אמרו שהם דומים לאשת יפת תואר, כמו שיטת אברבנאל לדוגמה במצוות מינוי מלך. הדבר אפוא מלמד על מערכת ארוכה מאוד ומורכבת מאוד של יחסי אדם ואלוקים.
ג. היבט נוסף לשאלה הוא ההיבט של האישה השבויה עצמה. בוודאי שהדבר מאוד פוגע, אולם עמדת התורה היא בדיוק הפוכה: מול מה שהיה מקובל אז ביחס לנשים הפרשה עצמה מהווה התחשבות רגישה ומובילה בדמות האישה, הרבה הרבה מעבר לנורמות המקובלות. להפך, פרשת אשת יפת תואר מהווה דוגמה מופלאה לכך שהתורה מקדימה את זמנה בתחומים המוסריים, ועושה הרבה מאוד דברים שאחרים לא נוהגים לעשות.

כל טוב

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות