שאל את הרב

תפילת היחיד על פי ספר הכוזרי

חדשות כיפה חברים מקשיבים 09/07/10 14:43 כז בתמוז התשע

שאלה

שלום לכבוד הרב!

בספר הכוזרי נכתב במאמר שלישי :

"התפילה שנענים בה מן השמיים היא בקשת הקהל, אף אם תתקבל תפילת היחיד, יהיה זה רק יחיד שהוא שקול כנגד כל הציבור (והם הנביאים וגדולי החסידים), אמנם בזמננו אין יחידים כאלה"

אשמח אם הרב יבהיר את את האמור לעיל, כיוון שלפי הבנתי הקטע יוצר תמונה מסויימת לפייה אין מקום לתפילות יחיד. אני מקבלת כאן מסר של ייאוש, אינני חסידה ולא נביאה, ואמנם אני משתדלת לחשוב על הכלל בתפילות ובקשות ולצרפן אבל אי אפשר להכחיש ש"מבשרי חזיתיך"- התפילה היא תפילת יחיד, ממצוקותיו, מרצונותיו. נשמע לי תמוה לגמרי שאין מקום לתפילת יחיד והיא כמעט שלא נענת, ביחוד שלפעמים מאד קשה לי להתפלל בציבור.

בתודה מראש!!!

שבת שלום...

תשובה

שלום לך,

קודם כל נעשה סדר בדברים, רבנו יהודה הלוי כתב את ספרו הכוזרי בערבית, ונכתבו עליו שלושה תרגומים: הראשון "אבן תיבון" השני יהודה אבן שמואל והשלישי של הרב קאפח.
הקטע שאת ציטטת איננו תרגום של הכוזרי אלא של הרב מרדכי גינזי שכתב פירוש לספר הכוזרי על פי תרגומו של אבן תיבון.
בתרגום אבן תיבון כתוב כך:
"יתחיל בבקשת צרכיו בכלל כל ישראל, ולא יעבור זה, כי התפילה הנענית אינה כי אם לקהל, או לאחד שיהיה במקום הקהל, והוא נעדר בזמננו זה."
מסגנון הכתוב כאן באמת נראה שרק המתפלל תפילתו בציבור תפילתו נענית, אמנם בתרגומו של אבן שמואל ישנה תוספת:
"כי אין תפילה נענית כי אם בהיותה [תפילת ציבור], או תפילה בציבור, או תפילת יחיד השקול כנגד כל הציבור.(בסגנון דומה כתב גם הרב קאפח)
כלומר ישנם שלושה מצבים:
א. אדם המתפלל אפילו תפילת יחיד אך מתפלל תפילה ציבורית.
ב.תפילת יחיד אבל היא בציבור.
ג.תפילת היחיד שהוא שקול כנגד כלל ישראל.
התפילה שקשה לה להתקבל היא תפילת היחיד שמתפלל בעד עצמו בלבד, כגון אדם שמתפלל שיהיה עשיר או חכם.

ריה"ל בפסקה הבאה מסביר מדוע תפילת היחיד אינה מתקבלת, ומתשובתו גם משמע כמו שכתבנו.
הסבר ראשון שריה"ל מסביר הוא שתפילת היחיד היא בד"כ חסרה, או משום שהיא מסתכלת על העולם בהסתכלות של הצורך האישי של האדם ולא הצורך הכללי של האומה. לדוגמא אדם שהולך בדרך ויורד עליו גשם שוטף והוא מתפלל שיפסק הגשם ולא מתחשב בכך שהאומה זקוקה לגשם. או מצד שחסר לאדם היחיד בכוונתו, לכולנו קשה להתכוון בכל התפילה, וע"י התפילה במניין התפילות של כולם מתחברות וע"י כך התפילה יותר שלמה. לכן גם המתפלל תפילה פרטית בציבור תפילתו מתקבלת.

והסבר שני שריה"ל כותב הוא משל המדינה, שכאשר יש סכנה במדינה כגון שצרים עליה אויבים, אם יהיה אדם אחד שלא ישתתף אם הכלל ויגן רק על עצמו, זה לא יעזור לו וסופו כסוף המדינה. וכן בגוף האדם איבר אחד לא יכול לדאוג רק לעצמו כי סוף סוף הוא חלק מהגוף ואם הגוף יפגע גם האיבר יפגע. כך גם עם ישראל, הוא גוף אחד שיש בו איברים שונים וכל יחיד הוא חלק מדבר אורגני שלם, לכן זה לא שייך שאדם יתפלל רק בעד עצמו אלא צריך להתפלל על הכלל, ואע"פ שאינו מתפלל במניין.

תפילה על הכלל אין הכוונה רק לתפילת שמונה עשרה, שכולה כתובה בלשון רבים (חוץ מב"אלקי נצור"), אלא גם תפילה פרטית על הפרנסה או שידוך ואפילו על הצלחה במבחן מסוים. רק צריך תמיד להזכיר ולהתפלל שלא רק אני יצליח במבחן אלא כל הכיתה והמחזור וכל עם ישראל כל אחד ואחד במבחנים שלו.

היחיד, ששקול כנגד כל ישראל שתפילתו מתקבלת, הוא כמו "הלב" של עם ישראל באותו הדור, אם טוב ללב זה משפיע לכל איברי הגוף. כך גם הצדיק אם טוב לו טוב לכל עם ישראל, ולכן תפילתו גם אם היא תפילת יחיד היא מתקבלת כי בעצם היא תפילה בעד כל עם ישראל.

אם את מעוניינת להרחיב בנושא תפילה ובתפילה במניין, במיוחד בזווית הנשית, אני ממליץ על הספר של הרב אליעזר פניני הלכה – תפילת נשים.
אפשר למצוא אותו באינטרנט באתר ישיבה.

http://www.yeshiva.org.il/midrash/Hmidrash.aspx?cat=379

אם את רוצה לשאול עוד שאלות באותו נושא או בנושאים אחרים את מוזמנת בשמחה.
אלעד

gasner@inn.co.il

כתבות נוספות