שאל את הרב

ללא נושא

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 10/12/08 03:36 יג בכסלו התשסט

שאלה

שלום.

אני אודה אם תוכלו בבקשה לענות כמה שאלות:

1) אני גרה מחוץ לארץ ומחפשת עבודה כבר ממספר חודשים. כל עבודה דורשת לעבוד עד שעה 5 בערב.

בעזרת השם כשאני אמצא עבודה אני לא מרגישה בנוח להגיד להם שאנני יכולה לעבוד בימי שישי לדוגמא עד שעה 3. כי פה במדינה עם אתה אומר שלא מתאימים שעות עבודה מסוימות ימצאו סיבה לפטר. מצד שני לא רוצה לחלל שבת. מה עליי לעשות?

2. כוס זכוכית- האם אני יכולה להשתמש באותו כוס לחלבי ולבשרי או אסור?

3. אני מתפללת יום ביומו תהילים. האם עליי להתפלל גם תפילת שחרית מנחה ערבית? או שתהילים מספיק?

4. ברכת המזון- שמעתי מרב אחד שאומר כשאוכלים לחם אומרים ברכת המזון בסוף האם אני אומרת ברכת המזון כשבעתי ארוחת צהרים או ערב בלי אכילת לחם?

תודה על סובלנות. ותודה על כל העבודה הנפלאה שאתם עושים!

תשובה

שלום,

1. שאלה זו קשה והיא עמדה במרכז החיים של יהודים רבים במשך הדורות, ובמיוחד אלו שהיגרו לארצות הברית בהתחלת המאה הקודמת מאירופה. תמיד יהודים כשרים קבלו על עצמם לא לעבוד בשבת גם כאשר זה עלה במחיר של פרנסה ממש למשפחותיהם. מסירות נפש בתחום זה הייתה ברכה להם ולילדיהם ששמרה עליהם כיהודים בתוך חברות נכר.
2. עדיף תמיד להפריד בין בשר וחלב בכל מצב. אם צריך אפשר להשתמש בזכוכית גם לבשר וגם לחלב בתנאי שיש ניקיון יסודי בין השימוש לזה ולזה.
3. אמירת תהילים איננה נחשבת במסגרת חובת התפילות הקבועות. אישה חייבת להתפלל לפחות פעם ביום ולקרוא קריאת שמע. טוב לה לומר ברכות השחר, קריאת שמע ושמונה עשרה בבקר. אם אין לה פנאי בבקר לומר את הכל אפשר להתפלל שמונה עשרה במשך היום בכל שעה.
4.יש שיטות האומרות שיש לברך ברכת המזון גם על סעודה מלאה שאין בה אכילת לחם. שיטה זו לא התקבלה להלכה.כך שאין לברך ברכת המזון במצב זה.
בברכה, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות