שאל את הרב

''שהחיינו'' על תפילין

חדשות כיפה הרב מוטי דשא 16/11/08 06:53 יח בחשון התשסט

שאלה

ב'ה

שלום כבודו.

אציין ששאלתי שאלה דומה ונעניתי(ר' מ.צוקרמן)

לגבי בר מצוה שאין לברך כיוון שהנער הניחן כבר ימים/שבועות לפני הכנסו למצוות וכבר אינן חדשות! וכאן אני מדגיש "מבוגר" פתחתי בזה שייחליט הרב אם זו אותה שאלה והיא בכלל האיסור שאלה זהה.. תודה

האם מברכין שהחיינו על תפילין חדשות ומהודרות שנקנו בגיל מבוגר? ואם לא -בגלל שנעשו ע'י הרג ב'ח מה שונה מצוה זו מתקיעת שופר ומקרא מגילה?

סליחה על ההטרדה- אבל העניין לא ברור לי

תודה מראש

אהרן מונסה

ירושלים

תשובה

1. לגבי ברכה על דבר שמקיימים בו מצווה נחלקו הפוסקים אם אין מברכים, כי מצוות לא נתנו להנות מהם (שיטת מג"א) או שמברכים, כי מברך על השמחה שבקניה ולא על השימוש (ח"א).
2. המשנה ברורה פוסק שלכן מי שלא מברך על קנין חפץ שמקיימים בו מצווה - טוב עושה. וגם מי שמברך על אותו חפץ - אין מוחין בידו.
3. בעניין הרג בע"ח. כותב הרמ"א (או"ח רכג, הל' ו)על המנהג לומר למי שלובש בגד חדש "תבלה ותתחדש" ועל זה כותב שיש שנהגו לא לברך כן על דבר העשוי מעורות בע"ח, שהרי אם הבגד יתבלה ויצטרך לחדש אותו יצטרכו להרוג עוד בהמה, והרי רחמיו על כל מעשיו.
4. מסיים הרמ"א "והנה הטעם חלוש מאוד, ואינו נראה. מכל מקום רבים מקפידים על זה שלא לאומרו".
5. זה לא קשור לתקיעת שופר או קריאת מגילה שם איננו מברכים את התוקע או את הקורא במגילה שהשופר או המגילה יתבלו ויחדשו אותו בשופר או מגילה אחרים.

כתבות נוספות