שאל את הרב

עמדת הרב סולובייצ'יק בענין חברה מעורבת

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 14/10/02 00:32 ח בחשון התשסג

שאלה

רציתי לשאול מהי עמדת הרב סולובייצ'יק זצל בנושא חברה מעורבת (עם מקורות מדויקים בבקשה)?

ומהי עמדתך ביחס לדבריו בנושא.

תודה.

תשובה

בס"ד

אין לי מקורות לענין זה, לא למדתי אצל הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל אבל קראתי חלק מכתביו ונראה לי שקשה מאוד לומר כי הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל תמך ב"חברה מעורבת לכתחילה" כמו שמנסים לתלות בו.
הלכתי ושאלתי את חברי שהכירו יותר טוב את דברי הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל ואמרו לי: אין בשום מקום שהוא מאמר או מכתב שבו הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל מתיר חברה מעורבת לכתחילה.

סיפר לי הרב חיים ריפל שליט"א ראש הישיבתית בעיה"ק צפת כי שמע מגדולי תלמידיו של הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל שהרב ז"ל היה נגד "חברה מעורבת לכתחילה". לאמר עליו שהוא היה "בעד" - זה הוצאת לעז.
והאמת היא כי דברים אלו של הרב ריפל הם מוכחים מאליהם כי אם מפיו של הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל יצא החידוש המפתיע הזה למה הוא לא כתוב בשום מקום?
קשה לומר שהגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל חלק על השולחן ערוך ולא הסביר את דבריו באיזה מכתב או אמירה. סוף סוף זה מחייב הסבר איך חולקים כך סתם על השולחן ערוך!!?

בדקתי ושאלתי מי הוא המקור לכך שדעת הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל היתה כי חברה מעורבת רצויה לכתחילה? מי הוא המקור שכתב כי הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל כתב שזה מותר?
והנה להפתעתי מצאתי שאין שום מקור כתוב לכך רק דברי ד"ר אמנון שפירא שפרסם בחוברת שהוציא לשם כך, גם הוא לא מביא שום מקור רק שמועות בלבד.
מיותר לציין כי העובדה שבבוסטון למדו בבי"ס מעורב והגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל תמך במוסד אינה ראיה שזה "רצוי לכתחילה". זה אולי ראיה לכך ש"בדיעבד של בדיעבד" אפשר לחיות עם זה.
לכן אחוז כלל זה בידיך - "המוציא מחברו עליו הראיה". מי שכותב כי הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל כתב הפוך מכל חכמי ישראל מאז ומקדם - עליו להביא ראיה. ואם לא הביא ראיה - לא אמר כלום.

לא רק אני מפקפק בנאמנות דברי ד"ר שפירא הנ"ל. גם הרב שלמה אבינר פיקפק בהם. ראה בבקשה "ציטוט ישיר" מדברי הרב שלמה אבינר שליט"א המתייחס לענין זה, ופורסם בעיתונות:
"ד"ר אמנון שפירא ב'צופה של שבת לך לך' ציטט בשמי כל מיני פסקים שלא פסקתי מעולם, שאסור לאשה לבחור, שהיא חייבת להשאר בבית כמו בכלוב, שאסור ללמוד לימודי חול וחייבים לללמוד רק גמרא, שחייבים לסיים ניקוי פסח בחצי יום. אנא לא לסמוך על הפסקים האלה. ד"ר אמנון שפירא מעולם לא נתמנה דובר שלי. ומי שבאמת מעונין לדעת את דעתי העניה בכל מיני נושאים אנא יפנה אלי ישירות או יקרא ישירות בספרי הדלים. לאור זאת ישקול הקורא שמא טוב שיוודא גם את אמינותם של הציטוטים בשם הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל ויבדוק אותם במקור או ישאל את תלמידיו הנאמנים"
עד כאן ציטוט מדויק.

מי שלא התעצל ובדק את אמירותיו של ד"ר שפירא בענין הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל היה שאול שיף ששאל את תלמידיו המובהקים של הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל בענינים דומים ומצא ממצאים מענינים במיוחד.
ראה
http://www.hazofe.co.il/web/katava6.asp?Modul=24

כתבות נוספות