שאל את הרב

אוצר הארץ - מחירים ושקילה

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 20/02/08 14:32 יד באדר א'

שאלה

בס"ד

שלום רב,

לפני השמיטה עשיתי מנוי לאוצר הארץ, ואני משתדל לקנות פירות וירקות של אוצר הארץ.

א.

אני ראשית רוצה להביע תחושת אכזבה. אכזבה מהמחירים שמשלם הצרכן על התוצרת.

בשוק מחנה יהודה בירושלים, שם אני נוהג לקנונת, המחירים בדרך כלל נעים בין המחיר המקסימלי שניתן למצוא בשוק לבין יותר מכך באופן ניכר. לא נדיר למצוא מס' דוכנים שמוכרים תוצרת מהיתר מכירה, במחיר העומד על חצי ממחירי אוצר הארץ.

בהחלט לגיטימי בעיני לשלם יותר על תוצרת מהודרת יותר. אך לא בשביעית. בשביעית מתעורר ספק מטריד האם לאור דברי התורה "ואכלו אביוני עמך", ועיקר הדין שהפירות צריכים להיות הפקר גמור, יכולה סחורה יקרה יותר להחשב תוצרת מהודרת.

ב.

האם ישנו מחיר אחיד של תבואות אוצר הארץ שמוכתב באופן מרכזי למשווקים? או שכל משווק קובע מחירים כרצונו? אם אכן יש מחיר אחיד, האם יש מערכת אכיפה?

ג.

המוכר במחנה יהודה, שוקל ירקות גם אם הם קדושים בקדושת שביעית. האם הוא עושה כדין? זכור לי שפירות קדושים בקדושת שביעית מותר למכור רק באומד.

יישר כח לעוסקים במצוותיה של ארץ ישראל,

תודה,

דני

תשובה

בס"ד

שלום וברכת ד'

א. אין להשוות מחירי אוצר הארץ למחירי שוק מחנה יהודה, מכיוון שבמחנה יהודה צורת העבודה היא שבעל החנות נוסע בבוקר מוקדם (4 בבוקר) לשוק הסיטונאי ושם בוחר את הסחורה, לוקח אותה בעצמו ומביא לחנות בסטה במחנה יהודה. באוצר הארץ הפירות מובאים לבעלי החנות עד פתח הבית, ודברים אלו יש להם עלויות. אוצר הארץ הבטיח שהוא יהיה הזול במחירי שוק שמיטה וכך המציאות. המחיר באוצר הארץ איננו גבוה יותר מאשר בסופרים ובהיפרים שמוכרים היתר מכירה ביותר מ 10-15%. ההשוואה שיכולים לערוך היא בין סופרים והיפרים שמקבלים סחורה מוזמנת ולא יורדים לקנות בשוק סיטונאי. כמו כן כל היתר המכירה אין בו שום בדיקה שאמנם עשו היתר מכירה, וכמו כן אינם יכולים לדעת האם הסחורה לא עברה ממקום למקום, ואילו באוצר הארץ יש פיקוח בכל מקום, בקטיף, בהובלה, במחסנים, ובחנויות, וכל הדברים הללו הם עלויות.
אוצר הארץ איננו יכול לקנות אצל כל חקלאי רק חקלאים שאושרו על ידי ב"ד הם היכולים לשווק לאוצר הארץ.
ב. המחיר שב"ד קבע הוא רק לעניין דברים שיש בהם קדושת שביעית, כל שאין בו קדושת שביעית החנווני מוכר במחירון שלו.
ג. לפי החזו"א מה שקדוש בקדושת שביעית ונמכר בחנויות אוצר ב"ד יכול לקנות במדה ומשקל.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

כתבות נוספות